onsdag 18 januari 2017

2014 Mont-de-Milieu, Domaine Pinson

Fredagen var fylld med förberedelser för några dagars längdåkning i Norefjell.
Jag gjorde bl a en krabbgryta, då jag ändå höll på att rensa krabbor kunde jag lika gärna ta samtliga våra sista från kylen. Det fick också bli hustruns och min fredagsmiddag.
Chablis tror jag passar bra till detta.
 Domaine Pinsons 1er Cru Mont-de-Milieu har varit något av Vintankars huschablis de senaste åren. Vår sista 2008 drack vi för ett halvår sedan. Årgång 2010 skrev jag om här.

En ungdomlig och frisk doft med tydliga toner av citrus, gul/gröna äpplen och regnvåt grusgång är det som vi omedelbart tar till oss. Någonstans i bakgrunden finns en skir blommighet, exotiska frukter och aningens kaprifol.

Smaken är frisk och här återkommer mycket av det vi kände i doften som citrus, äpplen och mineraler. En ordentlig syra (som aldrig blir ansträngande) ger vinet både friskhet och viss elegans. Eftersmaken är medellång och här dyker det upp tropisk frukt, någon liten örtighet och gula stenfrukter.
Återigen levererar Domaine Pinson och Mont-de-Milieu en årgång som vi är attraherade av. Visst är det ungt idag och visst tror vi på en del utveckling, men det räcker långt så som vinet känns idag.
Betyg 4
Vinet finns i beställningssortimentet för 256 kr. Ett hyfsat pris för en riktigt bra vinupplevelse. Kan med fördel drickas till skaldjur.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar