måndag 20 mars 2023

2006 Amarone, Speri

 Jag gjorde under det första halvåret 2018 en genomgång av årgång 2009. Det blev 19 olika Amarone, som jag provade. Jag skrev en artikel om detta på Club amarones hemsida

Två år senare gjorde jag en än mer omfattande genomgång av årgång 2011. Jag provade 27 olika Amarone. Den intresserade hittar min sammanfattning här

Hösten 2021 var min tanke att göra något liknande för årgång 2006. En femstjärnig årgång. Det är en årgång som kräver åtskilliga år på ryggen i källaren för att kunna visa upp hela sin potential. 15 år efter skörd gjorde jag bedömningen att nu var det dags för årgång 2006 att visa vad den går för.
Jag hann under hösten 2021 med två inlägg:
Under våren 2022 provade jag
Av någon outgrundlig anledning så kom jag av mig här, men nu (2023) är det dags att låta det här projektet bli slutfört. 


Producent är familjen Speri. Vineriet grundades 1874 och nu är det den femte generationen som håller på att ta över. Det hela startade med 2 ha vinodlingar i utkanten av byn Pedemonte. Huvudkontoret ligger fortfarande här. Idag förfogar man över 50 ha fördelade på vingårdar i Fumane, San Pietro in Carriano och Negrar. Det är en traditionsrik familj och självklart är det bara egenodlade druvor som används. Dom gör tre varianter av Valpolicella d v s en basvariant, en Ripasso och en Superiore samt en Amarone och en Recioto. En grappa finns också med i deras sortiment.
Druvorna till Amaronen kommer från den 10 ha stora vingården Monte Sant´Urbano i Fumane, belägen på kullar som ligger på en höjd av 280-350 m över havet. Druvblandningen är Corvina och Corvinone (70%), Rondinella (25%) och en liten slatt Molinara.
Efter att druvorna skördats får de ligga och torka i ca 100 dagar. Vinet får efter att druvorna pressats ligga i dryga månaden på ståltankar tillsammans med skalen. I mitten på februari separeras skalen och då börjar själva jäsningsproceduren. Den äger rum på 50 hl stora ekfat. Vinet får sedan vila upp sig först i ca 24 månader på 500 l ekfat (allier) och sedan i 12 månader på 20-40 hl  ektunnor. Slutligen en kortare tid på flaska innan vinet är moget för marknaden.
Vad jag tyckt om tidigare årgångar kan du läsa genom att klicka på resp årtal. 20062007, 20092011 och 2013.

Speris Amarone behöver ofta bli bortåt tio år gammal för att riktigt bjuda upp. Nu har det gått dryga 16 år sedan skörd, så förväntningarna är högt ställda.

Speris amarone kan som ung upplevas rätt så stram. Det är visserligen en stil jag gillar, men frukten måste samtidigt vara där. Det är precis vad som händer med Speris amarone då den blir bortåt tio år gammal.
2006:an som vi dricker dom här kvällarna har precis det här: komplexitet, lite stramhet och en fantastisk frukt.

Doften är rätt så intensiv med mörk frukt, lite örter och kryddor samt aningens kakao och torkad frukt. Riktigt angenämt och väldigt amaronetypisk.

De mörka bären läs söta, mörka körsbär, mogna björnbär, blåa plommon, lite skogsbär och något vinbär dominerar omgående smakintrycken. Några små nypor av diverse örter och kryddor piffar upp intrycken. Lägg till lite kakao, hemkola och aningens torkad frukt så börjar smakpaletten bli komplett. Vinet har en bra syra och visst är det så att tanninerna känns, men tiden har rundat av dom och nu upplever vi dom hyfsat mjuka trots att dom bjuder ett behagfullt motstånd.
Eftersmaken är stor och helt fantastisk. De söta mörka körsbären återkommer tillsammans med lite torkad frukt och precis som i en kvalitetsamrone finns det en elegant ton av bitterhet bestående av högkvalitativ mörk choklad, några droppar espresso och körsbärskärnor.
Det här är riktigt gott!!
Betyg 5-
Den här flaskan köptes på SB 2010 och minns jag rätt kostade den runt 350 kr. Jag har under många år utnämnt Speris Amarone till den bästa Amaronen under 400 kr, men nu kostar årgång 2017 449 kr på SB.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar