fredag 29 juli 2011

Valentina Cubi Amarone 2001

Till osten för ett par dagar sedan öppnade vi en amarone från Valentina Cubi..
Vi har ett par olika årgångar i källaren. Jag skrev om årgång 1997 här, men beslutade att ta den sista flaskan av årgång 2001. Ett inlägg på forumet Italienska viner fick mig att fatta detta beslutet.
Druvblandningen är 70% Corvina, 25% Corvinone och 5% Rondinella.
Man gör ca 40 000 flaskor om året.

Färg: Rubinröd med lite bruna nyanser.
Doft: En sammansatt doft där körsbären dominerar, men vi känner också lite toner av blåbär, blommor(ros?), lite kryddor och lite mörk choklad.
Smak: Väldigt mjuk, på gränsen till inställsamt. De tanniner som finns är sammetslena. Den torkade frukten dominerar stort i första hand söta körsbär och plommon. Hustrun tycker det är gott, men att det är för mycket portvinsaktig smak för att hon ska vara helt nöjd. Visst finns en portvinston, men jag tycker inte att den är störande. En viss kryddighet kan urskiljas. Eftersmaken är riktigt lång och njutbar och på slutet den där lite bittra tonen som finns i mörk choklad(80%). Jag saknar enn viss fräschör för att ge vinet toppbetyg. Hade jag haft fler flaskor av denna årgång, så skulle jag konsumerat dessa under hösten.

Betyg 4+




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar