onsdag 31 augusti 2011

Blindbock på en måndag.

Hustrun och jag har ätit en enklare kvällsvard. Vi drack till detta resten av Quintarellis Superiore (se föregående bloggpost). Vi förbereder oss för en kvällspromenad, då brodern studsar in och kommenderar "ta fram tre glas". Han har tre flaskor med lite slattar, som han vill att vi ska prova blint.

Vi tar fram tre glas och han häller upp. Det här med blindprovning är svårt.

Vin nr ett.
Vi känner mörka körsbär, plommon och choklad i doften.
Smakmässigt gå detta igen, men kompletteras med lite örter. Ett snällt och drickvänligt vin.
Mina tankar går till Valpolicella, men där finns något avvikande
Picaie 2008.
40% corvina, 30% cabernet sauvignon och 30% merlot från Cecilia Beretta.
Kostar 134 på SB.
Jag känner mig riktigt stolt att kommit så nära. Det är första gången jag smakar detta vin.
Betyg 4-.

Vin nr två.
Här doftar det körsbär, kryddor och örter. Kanske en vaniljton.
Smaken: Återigen körsbär som för tankarna till Valpolicella, men med mer utvecklad kryddighet.
Jämfört med vin ett har det här en strävhet och en tydligare örtighet. Eftersmaken är meddellång med ett vanilj inslag och med tanniner på vakt. Jag gissar på en Chianti.
Zenato Ripassa 2008.
Corvina veronese 80 %, rondinella 10 % och sangiovese 10 %.
Kostar 179 kr på SB
Betyg 3+

Vin  nr tre.
Färgen är väldigt mörk, nästan svart.
Doften är inte så stark, men där finns körsbär och lite kryddor.
Smaken: Körsbären går igen, men är åt det sura hållet. Örter finns där. Strävt. Känns som ett enklare vin. Jag har ingen aning om vad det ät är. Jag försöker med uteslutningsmetoden och får hela tiden instämmande från brodern. Jag kan ändå inte komma med en gissning.
Passitivo Primotivo.
Producent är Cantine Vinagri Paolo Leo. Vi är alltså i södra Italien i Puglia.
Det var längesen vi drack en Primotivo. Det dröjer nog till nästa gång. Vi gillade inte detta.
Inget fel på vinet, men det är inte vår grej.
Kostar 89 kr.
Betyg 2+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar