söndag 6 november 2011

Ch de Saint de Cosme 2007 Gigondas

Lördagskvällen tillbingades i Göteborg hos brorsonen och hans sambo. De hade bjudit in till middag. Jag  tog med mig en flaska som jag var lite nyfiken på. och som jag hoppades skulle passa till maten

Chateau de Saint Cosme 2007. Gigondas.



Vi har ett vin från Södra Rhonedalen närmare bestämt från distiktet Gigondas. Vi befinner oss då någon mil nordväst om staden Avignon. Saint Cosme håller till strax norr om byn Gigondas. Du som vill veta lite mer om producenten klickar här.
Druvblandningen är 60% Grenache-20% Syrah-18% Mourvèdre-2% Cinsault.
Jag häller över vinet på karaff och där får det luftas i en timma. Den lille kemisten i mig träder in och häller över det på originalflaskan strax innan vi åker upp till Gbg.

I glasen har vi ett vin med en mörkt rubinröd färg och med lätta violetta stråk mot glaskanten.
Doften som slår emot oss är en blandning av såväl röd som mörk frukt. Här finns tydliga dofter av hallon, körsbär och en svag jordgubbston. Nästa lager är björnbär, blåbär och lite slånbär. En smaskig örtighet med ett viss floralt inslag. Vi associerar till lavendel.
I gommen dansas det till en början pardans: hallon-körsbär och björnbär-blåbär, som en panelhöna smyger slånbären i kanten. Örter och kryddor träder efter litet tag in och bildar långdans med lakrits, lite mineraler och ett animaliskt anslag. Syrorna är pigga och tanninerna ger ifrån sig små glädjetjut, då vi serveras en underbar rengryta. Allt är i en väldigt bra balans. Vi får ändå intrycket att vinet är på väg in i en sömn. Drick idag eller vänta 4-5 år.
Det här var vår enda flaska. Jag hade gärna haft någon flaska att bjuda upp till en dansafton anno 2015.

Betyg 4+



Den uppmärksamme läsaren noterar säkert att jag lyckas infoga en bild i texten. Tämligen enkelt, men att lägga lite text vid sidan om bilden, där gick jag bet.

Tack P och M för en underbar måltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar