fredag 23 augusti 2019

Elvio Cogno Barbera och Dolcetto

Även om det är så att Valpolicella är mitt favoritdistrikt i vinvärlden, så finns det många områden vars viner jag verkligen uppskattar. Jag är nog lite av alldrickare med stor nyfikenhet på nya områden eller nya producenter. Piemontes viner ligger mig varmt om hjärtat. Visst älskar jag Barolo och Barbaresco, men håller både Barbera och Dolcetto högt. Under våren har jag druckit viner från Elvio Cogno och dom har verkligen tilltalat mig. I det här inlägget synar jag Elvio Cognos Barbera och Dolcetto lite närmare. Lite längre fram i höst blir det Barolo och Barbaresco.

Familjen Cogno
Elvio Corgnos vingård ligger på toppen av kullen Bricco Ravera några mil söder om La Morra alldeles norr om den lilla byn Novello. Här förfogar familjen Cogno över 15 ha vingårdar. Familjen Cogno har i generationer arbetat med vinodlingar. Elvio beslöt att i början på 1950-talet göra en helhjärtad satsning på vintillverkning. Den första Barolo de buteljerade var årgång 1961. Årgång 1964 sattes även vingården ut. Brunate!!
Deras portfölj av viner omfattar 4 olika Barolo, en Barbaresco, en Langhe Nebbiolo, två Barbera, en Dolcetto samt en Nascetta. Jag har tidigare skrivit om det vita vinet Anas-Cetta.



Nu är det Nadia Cogno och Valter Fissore som står vid rodret med hjälp av dottern Elena. De har sedan länge påbörjat ett arbete mot organisk/biologiska odlingsmetoder. Ingen konstgödsel, inga syntetiska bekämpningsmedel mm
Familjen Cogno idag: Dottern Elena, Nadia och Valter (vinmakare).

2016 Barbera Bricco dei Merli, Elvio Cogno
Vinet är gjort uteslutande på druvan Barbera, som vuxit på det drygt 3 ha stora vinfältet "Ravera" beläget 360 m över havet. Jordmånen är kalksten och plantorna drygt 30 år  gamla. Vinet har fått jäsa på stålfat och därefter fått ligga till sig i drygt 6 månader på 2500 liter stora fat av slavonsk ek.

En härligt ung och mycket frisk Barbera, som vi ögonblickligen faller för.
Färgen går i en rubinröd ton med några stråk av violetta nyanser.
Doften är hyfsat stor och framförallt läcker med ljuvliga mörka bär, lite örter, torkade rosor, unset läder och aningens exotiska kryddor.

I munnen känns den visserligen ung men ändå hyfsat tillgänglig redan nu. Den mörka frukten från doftintrycken återkommer i form av hallon, björnbär, blåa plommon och aningens körsbär och svarta vinbär. Ett försiktig inslag av örter och kryddor kan vi känna liksom små, små doser av kakao och vanilj speciellt i eftersmaken. En härlig syra och ganska så mjuka och avrundade tanniner gör att den känns drickklar även om den nog kan utvecklas något, men inget för långlagring. Mina flaskor lär bli uppdruckna inom två/tre år.
Betyg 4
På SB är det årgång 2017 som gäller till priset 299.


2018 Dolcetto Mandorlo
Ett vin gjort uteslutande på druvan Dolcetto, som kommer från ett 2,5 ha stort vinfält som planterades år 2000. Vinfältet ligger på en höjd av 380 m över havet och med en jordmån bestående av sand, lera och kalksten.
Druvorna skördades i september, avstjälkades och fick jäsa på ståltankar. Vinet fick sedan vila upp sig i cirka 6 månader på dessa ståltankar innan det buteljerades.
Ett mycket ungt vin. Ja kanske något för ungt åtminstone i min bok. Visserligen är Dolcetto väldigt ofta viner som ska drickas unga och omgående, men den här 2018 tror jag behöver 3-4 månader för att bjuda upp ordentligt. Den kommer då att bli ruggigt bra.

 I doften lite läder, mörkröda bär, stendamm, grusgång, aningens violer och så  nötter främst mandlar.
I munnen är det slankt, friskt och med en härlig bärsamling, som går mer i röda än mörka nyanser. Här finns körsbär, en del jordgubbar, några hallon och enstaka björnbär. Vi anar oss också till steniga mineraler, lite lakrits, violer och nypon.
Smakerna är inte fullt utvecklade utan indikerar att här finns mer som komma skall. En ordentlig syra tillsammans stadiga tanniner ger vinet en strävhet samtidigt  tar sig frukten lite smått försiktigt igenom detta och vi drar slutsatsen att ge det här vinet några månader i ryggläge och det blir en fantastisk Dolcetto.
Betyg 4
Priset på "Bolaget" är 198 kr. Jag köper på mig ett par flaskor, där den första ska öppnas när vi närmar oss jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar