torsdag 23 juni 2011

Chateauneuf-du-Pape Terroir 2009, Domaine la Barroche

I början av juni kom ett medlemsbrev från Bristly om tre nya viner. Medlemsbreven är för mig alltid dyra. Jag vill ju alltid testa det som kommer. Har det då kommit tre nyhetsbrev i maj och två i juni, ja då har källaren blivit fylld och betalkortet tomt. Snälla inga fler förrän i augusti!!

I måndags hämtade jag ut en laddning från "mitt" Systembolag (Kållered). Redan samma kväll öppnade jag en av flaskorna nämligen  La Barroche Terroir 2009. För två år sedan köpte jag 07:an. Den gick bara att köpa i sexpack. Vilken succé vinet gjorde i vårt hem den sommaren. Förväntningarna på 09:an är som ni förstår höga. Jag säger tyvärr, för höga förväntningar är svårt att leva upp till.
Det här lär dessutom vara den sista årgången, eftersom producenten kommer att fokusera på två andra cuvéer nämligen Signature och Pure.
Domaine la Barroche är således producenten och egendomarna ligger i Chateauneuf-du-Pape.
Finare Vinare skrev om ett personligt besök här. Även på importörens hemsida dvs här kan du läsa om producenten.

Chateauneuf-du-Pape Terroir 2009.
Årgång 2009 är gjord på 97% Grenache och 3% Mouvedre. I huvudsak har vinet gjorts på yngre rankor.

Måndagkväll
Färgen är rubinröd och i våra stora glas kan du se till botten av glaset.
Doften är inte särskilt tydlig den här första kvällen,men vi känner körsbären och lite kryddor och örter.
Smaken är relativt sluten. Här finns potential, men kommer inte loss. Vi känner röda bär, lite kryddor och tanninerna känns lite kantiga.
Det var inte riktigt så här vi mindes 07:an, men vi har inte luftat vinet särskilt mycket och det finns en hel del lovande undertoner.

Tisdagkväll
Färgen är den samma som kvällen innan.
Doftmässigt har det hänt saker. Vi känner körsbär, hallon, lite blommor och tydliga örter och kryddor.
Allt samlat i en angenäm anrättning.
Smaken har öppnat upp sig. Gommen fylls av röda bär: vinbär, hallon, körsbär och så adderar vi lite kryddor och örter till en trevlig kompott. I eftersmaken anar vi en lakritston och lite sötma. Fortfarande en hel del tanniner, men kanterna har nu blivit avrundade hörn. En bra syra gör det ännu bättre.
Till ostkorven kändes vinet perfekt.
Detta var något helt annat än gårdagens slutna vin. Vår slutsats blir att detta måste luftas ett par timmar innan servering. Vi ser fram emot morgondagens sista deltest med stor tillförlit.

Onsdagkväll
Förutsättningarna är följande:
Vinet har nu stått ytterligare ett dygn i något svalare än rumstemparatur. Ungefär en tredjedel är kvar i flaskan. Korken på sedan gårdagens glaspåfyllning.
Doften är något svagare än dagen innan. Röda bär känns, liksom en viss kryddighet kompletterad med örter.
Smaken är riktigt god. Faktiskt känns det mjukt och lent. Tanninerna är nu väldigt mjuka, inte alls mesiga bara behagliga. Munnen fylls av trevliga röda bär, kryddor, örter och på slutet igen en angenäm sötma.
Jag vill fylla på glaset,men flaskan är tom.
Sammanfattning: Ett riktigt bra vin, som kräver rejäl luftning ( 3-4 timmar).
Jag har nu 5 flaskor kvar. Min ursprungliga tanke var att dricka en flaska i halvåret, för att se vart vinet tar vägen. Jag kommer ha svårt att följa den planen. Istället kommer nog pedagogen i mig att ta över, för att visa vänner och bekanta med en inköpsspärr runt hundralappen att om du dubblar den summan (219 kr) så får du så mycket mer i upplevelser.

Betyg 4+.


Årgång 2009 är enligt min uppfattning minst lika bra som årgång 2007.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar