söndag 12 juni 2011

Colombis 2009

Hustrun är i Frankrike på jobbresa. Jag är således gräsänkling den stundande helgen. Fredagsmaten fick bli en entrecote från Tjolöholm. Lite råstekt potatis, lök och vitlök som tillsammans med grönsalladen från landet blev en bra kombination. Idag spetsade jag grönsalladen med några späda rödbetsblad.
Det blev ett vin som beställts från Bristly (via SB).
För ett tag sedan drack jag Domaine Saint-Préfert  Résérve August Favier 2009. Vad jag tyckte om det kan du läsa här
Det var dags för vin nr 2 av årgång 2009 från Isabel Ferrando. Det blev Colombis.

Chateauneuf-du-Pape Colombis 2009.
Detta vin är gjort på 100% Grenache från vinrankor som är över 60 år gamla.
Färgen är rubinröd.
Doften är inte så stark men jag kan ana mig till körsbär, hallon, läder, lavendel och örter. Med andra ord en komplex och angenäm doft men ganska så svag.
Smaken är desto mer kraftig med söt frukt och en lång eftersmak, där tanninerna kliver in. Till maten känns dom inte något speciellt men senare på kvällen, då vinet dricks på egen hand, blir de desto tydligare. Inte störande utan ger ett behagligt bett. I den söta frukten känner jag igen såväl körsbär som hallon kombinerade med trevliga örtinslag och en viss pepprighet. Lakritsen kliver in på slutet och förhöjer helhetsintrycket.
Det här var riktigt gott redan nu. Egentligen är vinet alldeles för ungt. En flaska köpte jag. Det hade varit intressant att haft någon till i källaren, för som sagt här finns det utveckling att vänta.

Vinet lämnar samma intryck under lördagen, möjligen har det blivit lite lenare i gommen.

Betyg 4+.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar