måndag 20 juni 2011

Fontanafredda

Broderns två bidrag till fredagens övningar var två viner från Fontanafredda. Vi befinner oss då i hjärtat av Langhe i Serralunga d´Alba i Piemonte.

Langhe Nebbiolo 2009
Den lite ljusare färgen i kombination med tanninerna gjorde att jag faktiskt gissade på en Nebbiolo.
Jag är urusel på blindprovningar, men desto gladare när jag prickar rätt. Att pricka producent och år känns som en omöjlighet för mig.
Färg: Ljust rubinröd färg.
Doft: Medelstor, hallonfruktig doft med inslag av mörka körsbär samt en liten violton.
Smak: Torrt med strama tanniner. Vidare känner vi mörka bär, körsbärskärnor, en liten violpastill ger sig tillkänna med en stram avslutning. I eftersmaken kan vi ana oss till aningens lavendel.

Vinet känns mycket ungt och kan nog utvecklas en del. Tillsammans med maten (entrecote) blev tanninerna mindre strama och då funkade vinet riktigt bra.

Betyg 3+.



Barolo Serralunga D´Alba 2007
Färg: Rubinröd. Färgen har en mörkare ton än vad jag, med min begränsade erfarenhet av baroloviner, är van vid.
Doft: Lite svag till att börja med, men tar sig efter hand. Körbärsdoften är det första som ger sig tillkänna och efter en stund kommer kryddor, örter, lite mint och tomatsås på slutet. Minsann finns där inte lite violtoner, svaga men tydliga.
Smak: Även i smaken känns körsbären först, sedan trevliga kryddor och örter i kombination med viol och lite lakrits och en liten bitter chokladton på slutet. Bra syra. Tanninerna är inte lika kraftiga som i många andra baroloviner. Förstå mig rätt: Dom känns tydligt, inte fullt avslipade men ändå inte besvärande.
Passade riktigt bra till den grillade köttbiten.

Betyg 4-.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar