tisdag 26 februari 2019

2008 La Corte del Pozzo en ekologisk amarone

CL-fotbollen har dragit igång. Förra veckan fick den här amaronen utgöra sällskap till fotbollsmatcherna. En amarone helt på topp och jag får fälla de berömda orden "jag borde köpt fler".
Producenten Fasoli Gino är ett familjeföretag som grundades 1929. Idag är det fjärde generationens vinmakare, som har börjat ta över. Den här producenten har sin huvudsakliga verksamhet förlagd i de östra delarna av Valpolicella. Vingårdarna ligger runt Colognola ai Colli i Val d´Illasi området. Dom har också vingårdar i Soaveområdet och ett samarbete med några vingårdar i Bardolino.
I början på 1980-talet började dom ställa om sin verksamhet till en ekologisk produktion och i början på 1990-talet var alla vingårdar ekocertifierade.


Den här amaronen är gjord på 70% Corvina och 30% Rondinella. Druvorna får efter skörd ligga och torka mellan fem och sex månader. En ovanligt lång torkperiod.
Musten får jäsa mellan 25 och 35 dagar i ståltankar. Den får sedan ligga och mogna mellan tre och fyra år på barriquer av ek. Varje barrique testas regelbundet för att man ska veta vilka man ska använda och när det är dags för buteljering.


Det har gått snart fyra år sedan jag senast drack det här vinet. Jag klagade då på portvinslikheten, russinen, alkoholen och balansen. Idag något helt annat. Alkoholen är helt integrerad. Russinen inte alls lika tydliga. Och allt mycket balanserat.
Doften är stor, kraftig och mäktig. En riktig doftbomb. Alkoholen som jag kände då är som bortblåst. Nu är det den mörka frukten som regerar förstärkt med lite örter och kryddor. De tydliga faten har också inlemmats i frukten, men lämnar spår av kakao och vanilj. Unset viol tycker vi oss också ana.



I gommen är det ett ordentligt tryck i den yppiga mörka frukten läs söta, mörka körsbär, björnbär, blåa plommon samt nyanser av hallon/blåbär. Inslaget av örter och kryddor är tydligt utan att för den skull gå till överdrift. Ännu tydligare är den torkade frukten i form av katrinplommon, fikon, dadlar och russin. För fyra år sedan klagade jag på det alltför dominerande inslaget av russin. Idag något helt annat. Visst finns russinen där, men mer som ett försiktigt inkluderande inslag. Eftersmaken är stor och utdragen med söta mörka körsbär som förstärkts med mörk choklad, aningens espressokaffe, körsbärskärnor och lite russin. Alkoholen är hela 17,5%. 2015 upplevde jag den som störande. Nu 2019 märks den knappt
En utveckling jag knappt hade trott var möjlig. En enastående amarone. Fasligt god.
Betyg 4++

På "Bolaget" finns den i beställningssortimentet för 425 kr. SB:s hemsida säger 2011 medan importörens hemsida säger 2013

3 kommentarer:

  1. Vad tror du om SB:s uppgifter om 2011, stämmer det eller mer troligt att importörens uppgifter är riktiga.
    Är det så att även 11 eller 13 behöver läggas undan i glömska något år som din recension antyder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag tror att uppgiften på importörens (Terrific wines) hemsida är den riktiga dvs årgång 2013 och att dom inte meddelat SB rätt årgång.Vill du vara säker så maila till info@terrificwines.se
      Årgång 2011 kan nog vara tillgänglig redan nu medans 2013 skulle jag nog vänta ett par år med att öppna.
      Lite nyfiken blir jag på att köpa två flaskor för att kolla.
      Allt gott,
      J-C

      Radera
    2. Tack för svaret, mailar dem 👍🏻

      Radera