lördag 12 mars 2011

La Closerie de Camensac vs Cuvée du Vatican CdR Villages

Igår fredag avnjöt vi ett bordeauxvin och ett rhonevin. Båda två var trevliga, men jag har aldig blivit ett riktigt Bordeauxfan men däremot är jag enormt förtjust i alla varianter av rhoneviner, speciellt de från den södra delen. Det är bra att ha detta i åtanke när man läser mina kommentarer om vinerna.
Båda vinerna fick luftas på karaff två timmar innan de dracks.

Cuvée du Vatican Cotes du Rhone Villages 2009.
Vinet är gjort på 80% grenache och 20% syrah. Producent är Vignobles Diffonty.

Det här vinet var fantastiskt i 2007 års upplaga. 2008 gjorde man inte något vin. Jag drack det här vinet i höstas utan att göra några andra anteckningar än: Gott! Fynd för 109 kr!
Nu känner vi en trevlig doft av röd frukt, lite örter och kryddor finns där.
Smaken är späckad av rödfrukt, kryddor, franska örter och lite lakrits smyger sig fram i den långa eftersmaken. Tanninerna finns där men är lena och mjuka. Mycket gott nu men klarar säkert ytterligare 2-3 år pga den syra som trots allt också finns där.

Betyg 4-



La Closerie de Camensac 2004.
Vingården ligger i Haut-Médoc i kommunen Saint-Laurent-Médoc på gränsen till appelationen Saint-Julien. La Closerie är gårdens andra vin. Det är en klassisk Bordeauxblend av Cabernet Sauvignon och Merlot. Jag har inte kunnat hitta de mer exakta proportionerna.

Doften är lite källaraktig spetsad med svartavinbärsblad.
Smaken är full av svartavinbär i lite jordig stil. Gott om tanniner som mjuknar av ju längre kvällen lider.
Lite örter finns i bakgrunden. Lakrits känns tydlig i eftersmaken. Vinet är gott men jag saknar finess.
Det finns inget som riktigt triggar mig.
Hustrun är inte alls förtjust i doften, men smakmässigt tycker hon det är OK

Betyg 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar