fredag 17 juni 2011

Castello di Brolio 2004

Brodern från norr tillsammans med sambo har nu anlänt till Västkusten. Det kommer att bli fem härliga veckor, där vi kommer att överraska varandra med viner. Veckan så här långt har varit full med arbete för min del. Allt i syfte att kunna ta 6 veckors ledighet efter midsommar. Vi har därför inte hunnit köra igång vinutmaningarna ännu. Men.... på fredag ska vi grilla och bidra med två viner var.
Under veckan har jag haft en chianti som tillbehör till varma mackor och lite salami vid de sena kvällarna.
David (Svenssonsmakaren) inspirerade mig efter att jag läst detta.

Sällskapet i form av vin till de sena näringsintagen blev en Castello di Brolio 2004.
Jag köpte en sexpack efter att ha läst Finare Viners inlägg här.
Efter den här flaskan har jag två flaskor kvar och det kommer att bli svårt att hålla fingrarna borta.
Producent är Barone Ricasoli. Brolio ligger i hjärtat av Toscana och Chianti i området Siena.
Druvblandningen är 80% Sangiovese, 10% Merlot och 10% Cabernet Sauvignon.
Jag häller upp ett glas. Åker iväg på styrelsemöte. Två timmar senare är jag hemma.
Färgen är mörkröd med en liten brunaktig ton.
Doften är med en gång ganska svag, men när jag återkommer efter två timmar har det hänt grejer.
Jag ska inte säga att det är en stark doft, mera tydlig. Här känns mogen röd frukt, blandad med en plommon- och mineralarom. Längst där bak kan vi känna nyanser av kaffe, choklad, lite vanilj och svarta vinbär.
Smaken är en blandning av många ämnen. Plommon och mörka körsbär, kombinerat med choklad och örter. Lite vaniljtoner kan vi spåra. Det är en frisk och tilltalande smak. Eftersmaken är rätt så lång och precis i slutet känner vi en tilltalande liten bitterhet från körsbärskärnor. Här finns en del tanniner men de har blivit härligt avrundade och mjuka utan att för den skull blivit mesiga.
Vinet är minst lika bra dag två och tre, möjligen lite mjukare, men fortfarande väldigt gott.
Vinet känns drickfärdigt nu. Kan det utvecklas ytterligare? Jag har ingen stor erfarenhet av Toscanaviner, men jag är tveksam. Mina smakprefernser har gått i en riktning där jag inte vill ha övermogna viner.

Betyg 4

1 kommentar:

  1. Tack för rapporten! Det är dags att plocka fram en flaska inom kort.
    Men att döma av 97an som fortfarande höll ihop fint är det nog ingen större brådska att avsluta beståndet av 04or...

    SvaraRadera