torsdag 30 maj 2024

Krug Grand Cuvée 166 Édition

Vi hade anledning att fira lite extra det gångna veckoslutet. Jag plockade fram en champagne som jag fick på våren 2019, när jag avslutade ett samarbete med en kund jag hjälpt i cirka 30 år. Jag höll en amaroneprovning för personalen och de tackade genom att förära mig den här champagnen. I helgen var det rätt läge att dricka den.

Det blev andra gången i livet som jag drack en Krug. Den ligger på en prisnivå som vi mycket sällan köper.

Krugfamiljen har använt samma metoder sedan huset grundades 1843 av Johann-Joseph Krug från Mainz. Filosofin går i korthet ut på att alla viner jäser byvis på 205-liters välåldrade fat med trä från Argonne och de vackra skogarna i centrala Frankrike. Vinerna filtreras sällan utan klarnas genom omdragning från ett fat till ett annat. Vinerna genomgår inte malolaktisk jäsning, vilket är en av anledningarna till Krugs fantastiska lagringspotential. Inga viner degorgeras före sex års ålder. Man äger själv 20 hektar i Aÿ, Ambonnay, Le Mesnil och Trépail, men har framför allt många prestigefyllda kontrakt med några av champagnes bästa odlare, som sätter en stor ära i att förse Krug med druvor. 
LVHM är ägare, men låter Oliver Krug (6:e generationen) leda företaget på det sättet familjen Krug alltid gjort.
Vi drack den här kvällen 166 Edition, vilket betyder att basen är från skörden 2010. Krug Grand Cuvée görs på cirka 140 olika viner från drygt 13 olika årgångar.
Druvmixen är Pinot Noit (45%), Chardonnay (39%) och  Meunier (16%). 58% är från basåret 2010 medans 42% är s k reservvin dvs från andra årgångar än 2010, där den äldsta är från 1998.
Det degorgerades på våren 2017 och fick då en dosage på 6 g/liter
Färgen går i en guldgul nyans.

En alldeles underbar champagne med många år kvar att leverera fantastiska vinupplevelser. Med detta sagt är den ändå mycket njutbar redan idag.

I doften hittar vi gula äpplen, mogen röd citrus, kryddor, lite krut, smörkola, krita, några röda bär, nätta toner av brioche samt en liten, liten floral ton.

Vi smakar och konstaterar att detta är en champagne med hög komplexitet och med ett djup i smakerna som omgående gör oss smått hänförda.

I munnen har den en underbar friskhet med gula äpplen som börjat mogna, röd citrus, lite grillad citron, nötter, nybakat bröd, persika och aprikoser samt en liten kryddighet. Eftersmaken är ordentligt lång och där tillkommer aningens honung, en diskret blommighet, lite mer kryddor och några röda bär.

Så klart en av de bästa champagner jag druckit. 
Betyg 5






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar