fredag 22 april 2011

Deusyls 2007

Tack Niklas! Tack Punkarn!
När bloggare av denna digniteten tispsade mig om Deusyls, ja då måste bara en beställning göras.
E-beställning via SB:s hemsida och en vecka senare ett sms att nu var det dags hämta beställda varor.
Suveränt!

Hustrun och jag dricker inte mycket vitt vin. Jag uppskattar att nio av tio flaskor innehåller rött vin.
Vi har också varit mycket traditionella vid valet av mat och vitt vin. Nästan uteslutande har det legat skaldjur eller fisk på tallriken.

Mailkontakt med Gabriel på Bristly, om vilken mat som passade, och vi bestämde oss för att på skärtorsdagen äter vi kalkon med en mustig sås och så avslutar vi måltiden med lite ost.
Till detta dricker vi Deusyls 2007 från La Peira. En producent av viner i Terrasses du Larzac i Languedoc. Jag har i ett tidigare inlägg skrivit lite om (i första hand deras instegsvin Les Obriers) dom här.
Druvblandningen i Deusyls är Viognier (65-75%) och resten Rousanne.
Färgenär varmt gulaktig. Näsan möts av en stor, behaglig doft av citrus, tropiska frukter, örter, lite vårblommor och kanske lite tobak. Imponerande doft och den lovar mycket.
Smaken är mäktig och fylld av gröna frukter (positivt), mogna päron, lite melon, mineraler, örter och lite honung. Smaken är komplex och syran som finns är i ypperlig balans med smakerna.
Eftersmaken är lång och precis när du tror att du fattat allt dyker en liten sötma upp. Smultron! Helt otroligt!

Det fungerade utmärkt till vår mat. Ostbiten vi åt till den sista klunken av vinet gjorde klart att även detta är en bra kombination.

Vår erfarenhet av vita viner är inte stor. Detta är det bästa vi druckit på mycket länge.

Cyberrymden är fantastisk. Det finns människor därute, som jag aldrig träffat, som tipsar mig om viner som i sin tur leder till en formidabel smakupplevelse.
Än en gång tack till Niklas och Punkarn.

Betyg 5

2 kommentarer:

  1. Den är inte illa! Det jag gillar mest med La Peira är den kompromisslösa egensinnigheten, man gör vad som faller en in liksom. Personligt och expressivt, galet och ystert på alla sätt.

    SvaraRadera