söndag 5 februari 2023

Fjärsing och Chablis Mont de Milieu från Domaine Pinson

Vi har återupptäckt fjärsing som matfisk. Det var sent i höstas, då jag som vanligt på fredag förmiddag stod framför Martins Fisk på torget i Frillesås. Kunden före mig köpte några fjärsingfiléer och det slår mig då att det är evigheter sedan vi lagade till och åt Fjärsing. Filéerna är ganska små, så tre var till hustrun och mig är ganska lagom. Vi steker dom i pannan, äter kokt potatis, egen odlad (Asterix) och så hustruns goda remouladsås.

Fjärsing har ett dåligt rykte tack vare att det finns gifttaggar, som sitter vid gälarna och på ryggfenan. Den betraktas som Nordeuropas giftigaste fisk. Giftet är inte dödligt, men en kontakt med 1177 ska den som stuckit sig nog ta.

Hur smakar fjärsing? Min tankar går åt rödtunga möjligen bergtunga. Den är som ni förstår riktigt god och därtill mycket billig. Jag kollar numera alltid om Martin har Fjärsing inne och är så fallet får några filéer följa med hem.


2018 Chablis Premier Cru Mont de Milieu från Domaine Pinson. 
Det var i början på 2000-talet som jag upptäckte Domaine Pinson och därefter har jag med jämna mellanrum inhandlat deras Mont-de-Milieu. Du som vill läsa vad jag skrivit om tidigare årgångar får klicka på resp länk. Vi har druckit deras 2006:a som vi skrivit om här och här. Vi har druckit av deras 2008:a som vi skrivit om här och här. Vi skrev om årgång 2010 här, 2014 här och årgång 2015 här
Producenten Domaine Pinson har hållit till i området mellan Vaillons och Montmains i Chablis sedan 1640-talet. Dom äger idag runt 11 ha vingårdar och producerar allt från enklare AOC-viner till mer komplexa viner från Premier Cru-lägen såsom Mont-de-Milieu, La Fôret, Montmains och inte minst Grand Cru-läget Les Clos. 
Idag är det bröderna Laurent och Christophe Pinson som styr verksamheten. De använder inga kemiska bekämpningsmedel. Jorden plogas för att tvinga rötterna att söka sig långt ner i jorden.

Druvorna till det här vinet kommer från vinstockar som är runt 25 år gamla.
90% av vinet har fått jäsa på ståltankar och 10% på ekfat. Vinet har fått vila upp sig i nio månader på gamla ekfat innan det buteljerades.
En underbart frisk och nästan lite krispig Chablis. 
I doften hittar vi gula äpplen, lite citrus, några gula stenfrukter, en liten örtkvist och gott om mineraler i form av krita, ostronskal och nygrusade sommarvägar. 

I munnen har det en härlig friskhet med en ordentlig och mycket trevlig syra. Smaken domineras av citrus, gula äpplen och mineraler, men i mindre omfattning och framförallt i eftersmaken noterar vi lite päron, aningens örter, persika och en diffus ton av sommarblommor.
Betyg 4+
Återigen levererar Domaine Pinson och deras Mont-de-Milieu ett synnerligen gott vin.
Deras standard Chablis går numera på 261 kr. Mont-de-Milieu går loss på 379 kr. Slutsåld via internet.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar