fredag 21 oktober 2011

Vinprovning del2. Röda Bourgogne.

Tisdagskvällens vinprovning avslutades med sex röda bourgogner uppdelade på två flighter.
Bourgogne är ett område, där jag har ytterst lite erfarenhet. Visst gillar jag Pinot Noir-viner, men så här långt har jag fallit för de Nya Zeeländska.
Jag gjorde knapphändigt med noteringar och får förlita mig på vad jag minns, vilket kan vara försåtligt när man passerat de sextio.
 
Flight 1
Lite enklare Bourgogner

2009 Savigny Les Beaune Village "Les Planchots", Domaine Guyon
100% Pinot Noir.
Pris 1 212 kr för sex flaskor.
I doften känner vi lite röda bär och lite kryddor.
Smaken är fylld av röda bär. Först lite hallon och sedan röda vinbär. Örterna är svaga men tydliga.
I början känns vinet lite strävt, men tonar ner sig snabbt. Mycket fin syra och behagliga tanniner.
Ett enkelt och okomplicerat vin. En trevlig vardags bourgogne.

2010 Moulin á Vent Beaujolais, Domaine Richard Rottiers
100 % Gamay.
 Sex flaskor kostar 828 kr.
Jag har lite svårt för Beaujolais viner. Jag har nog druckit fem olika varianter i sommar och ingen har övertygat mig. Nästan alla andra bloggare har börjat hylla beaujolaiserna, men inte så vi på vintankar.
Den här påminner väldigt mycket om de andra jag druckit i sommar.
Doften är en påminnelse om sommarens vilda hallon.
I gommen kommer smaken av hallonen tillbaka, men nu kompletterat med de syrliga röda vinbären.
Ett enkelt och lätt vin, men det är något med syran i beaujolaisvinet som inte slår an mina smakpreferenser.
Min bordsgranne tycker att jag ska stoppa undan vinet i fyra till fem år och då ska jag få se på grejor.

2009 Cote de Nuits Village, Domaine Gille.
100 % Pinot Noir
Priset här är 858 kr för sex flaskor.
Vi möts av en finstämd doft av hallon, örter och lite kryddor, men även lite våt jord når oss.
I smaken hittar vi röda bär främst hallon. Vi känner en pigg syra och lite snälla tanniner.
Även detta ett enkelt och okomplicerat vin att dricka till vardags. Jag föreslår köttkorv med en vit senapssås och potatismos spetsat med selleri.



Flight 2
Lite större Bourgogner


2008 Corton Grand Cru "Les Renardes", Domaine Gille
100% Pinot Noir
Priset här är 1 287 kr för tre flaskor.
Doften är ung, stor och mäktig med en ren frukt. Vi känner massor av röda bär där hallonen dominerar. Aningens jordighet och svaga örter spelar i bakgrunden.
I smaken återkommer frukten och då främst hallonen. Vinet känns alldeles för ungt idag, men vi förstår att här finns det utveckling. Elegansen och komplexiteten går hand i hand. Vi anar att det är på det viset, för att vinet vill inte släppa till fullt ut. Tanninerna är allerstädes närvarande, ganska så opolerade just nu.
Det här vinet behöver ett par år i källaren och efter det tror jag det hänt mycket.

2009 Hautes-Cotes de Nuit, Cuvée Prestige "La Croix"
Domaine Mongeard-Mugneret
100 % Pinot Noir
Priset här är 1 044 kr för sex flaskor.
I doften känner vi röda bär(hallon), lite örter och en liten dovare doft, som vi förknippar med höstlöv.
Vi smakar och känner en friskhet parad med fina bär. Vi hittar en stor portion hallon men även lite svarta vinbär. Förvånansvärt mjukt för att vara så här ungt. Visst finns här tanniner, men de börjar slipas av ordentligt. Lite örter med ett uns kryddighet känner vi i den meddellånga, fruktiga eftersmaken.

2008 Vosne Romanée Grand Cru "Echezeaux"
Domaine Mongeard-Mugneret
Pinot Noir 100%




Priset är 1 830 kr för tre flaskor.
Detta är kvällens elegantaste vin och också kanske det mest komplexa. Det är ungt fast det har redan börjat mjukna upp.
Vi doftar och känner en härlig bärig doft, som för oss i riktningen av sommarens hallon och jordgubbar. Det finns en trevlig liten rökig ton i bakgrunden, som är kompletterad med en svag vanilj arom.
Vi smakar och den röda frukten återkommer omgående i munnen. Lite örter, aningens rök men vaniljton. Vinet har en härlig syra som gör att det känns mycket friskt. Redan tämligen lent, trots att tanninerna inte helt är avslipade.
Det har var gott. Helt klart kvällens vinnare.

Sammanfattning.
En verkligt trevlig kväll. Lärorik för mig som saknar Bourgogne erfarenhet. Ett stort tack till Franskabolaget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar