tisdag 24 februari 2015

2008 Pinot Noir Pegasus Bay.

Jag skrev för en vecka sedan ett inlägg om Pegasus Bay Pinot Noir 2007. Besvikelsen var stor. Jag var därför tvungen att i fredagskväll dra korken ur en 08:a för att kontrollera statusen.
Jag kan omgående konstatera att det här är något helt annat. Ganska likt det som en gång gjorde att jag var så förtjust i det här vinet. Vi drar en lättnadens suck, då vi har  ytterligare några 08:or i källaren.
Vi sniffar lite försiktigt och nås av en härlig doft av Pinot-frukt. Här finns smultron, körsbär och hallon. En typisk krydd- och örtblandning är också ett signum. I bakgrunden lite regnvåt jord. Friskt och elegant.

I munnen är det en fruktkompott av röda bär, som har en lätt syrlighet och därmed en friskhet som vi uppskattar. Lite kryddor, där svartpeppar är det första vi noterar. Snälla och mjuka tanniner, men dom finns där och gör sitt jobb.
Eftersmaken är hyggligt lång med kakao, lakrits och en lätt blommighet. I avslutet noterar vi en sirlig, försiktig ton av ek. Den är mindre påtaglig nu än då vi drack det här för ett par år sedan.

Ett helt annat vin än den 07:a vi skrev om i förra veckan.
Jag läser mina gamla bloggnoteringar om hur hänförd jag varit tidigare. Riktigt där är jag inte nu. Visst, det här är strålande gott. Jag köper det här gärna igen, men jag noterar att årgång 2009, som nu finns i beställningssortimentet, kostar 389 kr dvs 60 kr mer än 2008:an. Precis som då levereras vinet endast till utvalda Systembolag i Skåne och Blekinge.

Betyg 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar