onsdag 24 juli 2019

Louis Roederer Rosé 2012 vs Gosset Brut Grand Rosé

I förra veckan samlades delar av mitt gamla vinprovargäng. Det hela startade i mitten på 1970-talet då vi jobbade på Volvo LV. En fredag i månaden provade vi vin. Allt protokollfördes. Gerry, som utvandrat till Irland, var på besök på Västkusten och då försitter vi inte chansen att få till en reunion. Det blir Gerry, LM och undertecknad och så våra bättre hälfter så klart. Den här gången samlades vi hos JC Vintankar. Vad är bättre att starta en solig och varm sommardag med än lite rosébubbel.

Louis Roederer
Ett av de får stora champagnehusen som fortfarande är familjeägt är Louis Roederer. Även om anorna går tillbaks in på 1700-talet så är det egentligen från 1833, då Louis Roederer ärvde egendomen, som räknas som startdatumen för det här ärevördiga familjeföretaget. 7 generationer senare är det Frédéric Rouzaud som bär huvudansvaret. Runt 80% av druvorna kommer från egenägda vingårdar och resterande från långtidskontrakterade vinodlare.
Dom gör gör två olika årgångslösa champagner varav en är torr och en är söt (demi-sec). Tre årgångschampagner varav en blandning på runt PN (70%) och Chardonnay (30%), en rosé och en Blanc de Blanc. Dom gör dessutom prestigechampagner under namnet Cristal. Faktiskt hela fyra varianter två rosé och två "vanliga" samt även en Brut Nature dvs utan dosage och på Chardonnay (1/3) och resten Pinot Noir och Pinot Meunier.
Louis Roederer Rosé 2012
Den är gjord på en blandning av Pinot Noir (63%) och Chardonnay (37%), som vuxit på vinfältet Cumières strax nordväst om Épernay. Efter pressning har pinotdruvorna fått ligga tillsammans med skalen och lakats ur under 5 - 8 dagar. Runt 24% har fått ligga en kortare tid på ekfat resten på stålfat. Den får också ligga på sin jästfällning i minst fyra år. Längst ner i texten om den här champagne finns lite mer exakta data för just den här flaskan.

I doften en hel del röda bär, lite florala toner, nygrusad trädgårdsgång, aningens torkade aprikoser, lite gulröda äpplen och citrus samt någon försiktig kolaton som påminner oss om att en viss del legat på ekfat.
Fast det är när vi smakar på den som vi inser den här champagnens storhet. Frisk, fräsch, komplex och samtidigt ytterst elegant. Det börjar med en fin samling röda bär med söta smultron och jordgubbar i centrum, men även några hallon och röda vinbär noteras. Strax därpå lite röd citrus (mandariner), en härlig röd-äpplig syra som följs upp av både steniga mineraler och krita. En lång eftersmak med ett ljuvligt avslut av blodgrape.
Genom att gå in på deras hemsida och ange koden längst ner till höger får jag uppgiften att den är från året 2012 och buteljerades 2013 och att degorgeringen ägde rum under 2018 och dosagen var 8g/l. Där finns också en del annan värdefull information som jag använt mig i texten ovan.

En gudomlig champagne. Jag dristar mig till att säga att just den här flaskan är förmodligen den bästa roséchampagne jag druckit. Du som ligger på några flaskor behöver inte ha bråttom. Även om den är magisk redan nu, så kan den nog utvecklas något lite till. Fast jag kommer ha svårt att hålla tassarna borta från de jag har kvar.
Betyg 5
Under vintern har årgången på SB övergått till 2013. Den har jag inte smakat. Ibland händer det att den föregående årgången kan dröja sig kvar i någon butik. Stöter du på en 2012:a så är rådet KÖP. 599 kr betalade jag.


Gosset Brut Grand Rosé
En årgångslös champagne som jag under lång tid hållit som min favorit bland roséchampagner. Numer rankar jag den som nummer tre. Roederer 2012 toppar knappt för Paul Déthune
Jag har i tidigare blogginlägg skrivit om producenten Gosset och deras olika champagner. Du som vill ha lite mer fakta om producenten klickar på vidstående länkar. Grande Réserve BrutBlanc de Blancs och Brut Grand Rosé

Den här flaskan inhandlades 2016, så den har fått runt tre år i vår egna källare. Det är en årgångslös champagne, som om jag minns rätt görs på tre olika årgångar. Den exakta druvmixen varierar något från år till år, men i princip är det lika delar Chardonnay och Pinot Noir. Färgen kommer av att en skvätt (ca 7%) rött vin (PN) tillsatts.

Inledningsvis är doften väldigt försiktig, men tar sig ju längre tid den får i glaset. Vi känner en del röda bär, en viss brödig ton, lite snäckskal, röd citrus och tydliga röda äpplen.
I munnen är det en mycket frisk ton av röda bär (främst smultron och jordgubbar) som dominerar med en touch av röda vinbär. Här finns också lite mariekex, tydliga röda äpplen och aningens blodapelsin. Eftersmaken är medellång och här dyker en liten bitterhet från blodgrape upp, men också små försiktiga nyanser av gula stenfrukter som bl a persika.
Visst är det en bra roséchampagne, men bleknar något i jämförelse med Roederers variant.
Betyg 4+
På SB kostar den 499 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar