torsdag 12 september 2019

2008 Brut millésime Paul Déthune

I samband med hustruns födelsedag öppnade vi den här flaskan. Vi har druckit den två gånger tidigare och vid båda tillfällena har det resulterat i ohämmade hyllningsartiklar. Se inlägg från mars 2018 och februari 2019.
Jag är som de trogna följarna vet även med i vinforumet finewines.se (Ett forum där det inte kostar något att vara med. Det är bara att anmäla sig och ta del av vad alla nördar och icke-nördar skriver).
Under sommaren dissades den här champagnen från två av de mer erfarna champagne-entusiasterna. Vid en närmare analys visade det sig att mycket av det vi kände i doft och smak var samma attribut fast det jag upplevde som elegans och balans upplevde dom som tristhet.
Så det är med viss anspänning jag drar korken ur den här flaskan
Paul Déthunes champagner har med tiden blivit mina favoriter. Rakt igenom hela portföljen är det världsklass. Paul Déthune har sin verksamhet i utkanten av byn Ambonnay, där dom förfogar över 7 ha vingårdar. Odlat vin har man gjort här i flera sekler. En omställning till hållbart jordbruk har gjorts. Knappt 60 000 flaskor fördelade på nio olika cuvéer gör dom. Jag har provat sju av dom: Blancde Noirs, BlancdeBlancs, Extra Brut, Cuvée Prestige, Millésime2008,  Cuvée A L´Ancienne 2008 samt deras Rosé. Jag köper mina flaskor av näthandlaren Franska Vinlistan. Någon gång emellanåt dyker dom upp på SB, men för tillfället finns det inget tillgängligt där. 

Millésime är gjord på Pinot Noir (40%) och Chardonnay (60%).
Vinifiering liksom en kortare mognadstid har ägt rum på 34 hl stora ekfat. I april 2009 buteljerades den här årgången.
Den degorgerades i maj 2017.

Jag kommer på mig med att sitta och leta felaktigheter. pga att det dissades av erfarna champagnedrickare. Det funkar bara inte. Tämligen omgående är jag tillbaks i den eufori jag hamnar i när jag dricker champagner från Paul Déthune.
Doften är stor och trevlig med en hel del gula äpplen, lite päron, några gula stenfrukter och gott om stendamm liksom regnvåt grusgång, men lite mindre av rostat bröd och röda bär.

I munnen har det en ungdomlig friskhet med en härlig kompott på gula och lite syrliga röda äpplen. Ett fint inslag av röda bär som jordgubbar och några smultron noteras. Här finns också en del röda citrustoner som blodapelsin och mandarin liksom persika och aprikoser. I eftersmaken lite bröd och kex, unset vanilj och en finstämd bitterhet från en blodgrape.

Betyg 5-

Helt klart en champagne som jag tagit till mitt hjärta. Det är bara att konstatera (vilket är så härligt) att smaken är så olika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar