måndag 2 mars 2020

2017 Campo del Maestro från Brunelli Wines

Ett relativt nytt vin i Brunellis portfölj. Första årgången var 2014 och den lanserades på våren 2017. Jag fick tag på en flaska ganska omgående och det hela resulterade i ett blogginlägg, som du kan läsa här. För ett år sedan skrev jag ett blogginlägg där jag jämförde årgångarna 2015 och 2016. Klicka på länken så får du mina tankar. I dagarna lanseras årgång 2017. I vissa SB-butiker kan 2016 dröja sig kvar, men i de flesta är det 2017 som finns på hyllorna.
Översatt till svenska blir det här "Mästarens Vinfält". En hyllning till druvmästaren dvs den person som tagit hand om vinfältet under årens gång. Vinfältet är beläget 220 m över havsnivån och består av vit kalksten och märgel. Från detta vinfält skördas nio olika druvsorter som ingår i vinet. Druvsammansättningen är Corvina (40%), Oseleta(20%), Rondinella(10%) samt 5 procent vardera av Negrara, Corvinone, Croatina, Forselina, Sangiovese och Cabernet Franc.
Druvorna skördades i slutet av september och fick sedan ligga och torka i fyra månader. I februari ägde pressningen och jäsningen rum. Vinet har därefter fått mogna i 22 månader på franska barriquer (225 liters ekfat).

Vi häller upp två glas den fösta kvällen och låter dessa få lufta sig dryga timman innan vi börjar avnjuta dom. Vi konstaterar omgående att vi har ett ungt vin i glasen. Vi tycker färgen verkar vara lite ljusare än vad vi minns att tidigare årgångar varit. Eller är det lampljuset som lurar oss?

Visst är det mycket vi känner igen. Den fina frukten med de mörka bären, örter och kryddorna, den pigga syran och de finstämda tanninerna. Allt är på plats på sedvanligt vis.


Doften börjar lite försiktigt med jord och läder för att ganska omgående släppa fram en fin bärsamling, lite örter och kryddor, aningens vanilj och hemkokt kola. Doften tilltar i styrka hela den första kvällen. Mycket trevligt!!

I munnen återkommer de mörka bären. De söta mörka körsbären först och efterhand fylls det på med björnbär, svarta vinbär, blåa plommon och blåbär. I små väl avvägda portioner kommer det örter och kryddor. Syran ger vinet en härlig friskhet. Tanninerna nafsar runt i munhålan på ett förtjänstfullt sätt. Eftersmaken är riktigt lång och i små doser får vi torkad frukt, mera söta körsbär, mörk choklad, aningens vanilj, någon droppe espresso och lite körsbärskärnor. Allt förpackat på ett ytterst elegant sätt.

Årgång 2017 ger ett elegantare intryck  än tidigare årgångar. Fantastisk gott redan nu, men ge det några månaders vila och jag tror en stor vinupplevelse väntar på dig. Campo del Maestro är en favorit hos mig och 2017 lovar verkligen mycket. Jag vet också att Alberto Brunelli är extremt nöjd med den här årgången, så jag kommer att köpa på mig ett antal flaskor. Lagom till sommarens grillkvällar blir det dags att börja njuta av årgång 2017.
Betyg 4+
Priset på "Bolaget" är 284 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar