onsdag 6 december 2023

2010 Châteauneuf-du-Pape, Mas de Boislauzon

Ni har läst det på bloggen tidigare, men jag kan efter den gångna helgen än en gång fastslå att lamm, potatisgratäng och Ch9dP är en fullständig hit. Det har varit min uppfattning en längre tid, så när hustrun plockade fram lammrostbiff ur frysen, ja då gick jag ner i källaren och tog fram en flaska Ch9dP.

Mas de Boislauzon gör ett par olika cuvéer av Ch9dP. Quet deras prestigecuvée blev väldigt omtalad då Parker gav 100 p till årgång 2007. Jag drack min sista Quet från 2007 i december 2021. Mina tankar kan du läsa här. Även 2009 har jag druckit slut. Mina tankar finns här.

Deras flagskepp har namnet Tradition och den har jag druckit och skrivit om årgångarna: 200720092010 och 2012Ikväll är det dags för den sista flaskan av årgången 2010.

Den här vingården drivs av syskonen Chaussy och är belägen i den norra delen av appellationen.  Dom förfogar över 11,5 ha vinmark i själva Chateauneuf-du-Pape spridda på 15 olika fält och 20 ha i Cote du Rhone Villages. Sedan 2012 är  vingården certifierad som "agriculture biologique".  

Vi dricker den här kvällen deras standardcuvée "Tradition", som är gjord på druvorna Grenache 85%, Mourvèdre 10% och Syrah 5%.
Vinet har fått jäsa i cementtankar för att sedan få ligga till sig i 12 månader på foudres och cementtankar.

I doften möts vi av en sommarvarm mörk frukt. Rätt så stor och kraftig. Den mörka frukten dominerar förstärkt med Provencals finaste örter. En försiktig men ändå tydlig ton av pinjeträd förstärker den läkra doften.

Mycket från doften går igen i smaken. Den mörka bärkompotten är väldigt tydlig och dominerar till en början. Vi känner mogna björnbär, mörka körsbär, blåa plommon, hallon och aningens svartavinbär. Efterhand kommer örter, svartpeppar, lite rått kött och aningens lakrits. Tanninerna har rundats av ordentligt, men ändå tydligt närvarande och bjuder ett trevligt motstånd. Eftersmaken är något längre än medel. Frukten, örterna, svartpeppar och lakrits återkommer. Sötlakritsen tar för sig lite mer i eftersmaken och där tillkommer aningens mörk choklad.

Ett riktigt förbaskat gott vin, där alla bitarna sitter som dom ska.
Betyg 5-
Minns jag rätt betalade vi 265 kr på SB när vi inhandlade våra flaskor 2013. Årgång 2020 kostar på SB idag 315 kr. En mycket måttlig prisökning med tanke på att 10 år har gått och att kronan försvagats rejält sedan dess.

Mas de Boislauzon blev särskilt omskrivna då Parker gav 100p till deras prestigevin Quet av årgången 2007.
Priset på prestigevinet har verkligen sprungit iväg. Jag betalade på SB 399 kr för 2007:an. Något år senare kostade 2009:an 479 kr och 2020 kostade årgång 2015 696 kr. Idag är det årgång 2019 som finns på SB och nu är priset 746 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar