onsdag 17 januari 2024

2015 Les Eres Vinyes Velles, Celler Joan Simó

Jag fick ett tips på ett vin från en av mina läsare, som noterat att jag gillade viner från Priorat. Det fick så klart bli en beställning och för någon vecka sedan hämtade jag ut flaskorna på mitt lokala Systembolag. I helgen var det så dags att testa den.

Jag kan redan här avslöja att detta var ett vin mitt i prick på min smakpalett. Helt enkelt ett grymt bra vin!! Så stort tack Niclas!

Familjen Simó har odlat vin i många generationer, men fram till 1990-talet sålt druvorna vidare till det lokala kooperativet. Gerard Batllevell Simó insåg potentialen i familjens gamla vingårdar och beslutade 1999 att börja tillverka vin i egen regi. Så stallet och källaren i det gamla familjehuset mitt i Porrera byggdes om till ett modernt vineri, och verksamheten fick namn efter morfar Joan. 
Gerard gör ca 25 000 flaskor vin per år från de gamla vinstockarna på vingårdarna Les Eres, Tros Nou och Els Carners, och nyare planteringar på La Garranxa.
På Systembolaget kan det beställas följande viner: Les Sentius 2019, Les Eres Vinyes Velles 2015, Tros Nou 2018 och även den exklusiva vinlådan Joan Simó Selecció.

Druvorna till Les Eres kommer från två olika vingårdar:
Les Eres i Porrera:
Här växer 8000 vinstockar  med en medelålder på 115 år.  Skördeuttaget är mycket lågt - bara 400 g druvor per vinstock. Här odlas Carinyena och Garnatxa Negra.
Tros Nou i Bellmunt:
Här växer 3800 vinstockar med en medelåder på 95 år. Vingården har ett varmt klimat och skördas alltid tidigt. Här odlas Garnatxa Peluda och Carinynea, och skördeuttaget är 800 g gruvor per vinstock.

Vinmixen är 75 % Carinyena och 25 % Garnatxa Peluda. Vinet har fått mogna i 18 månader på 225-liter stora, nya fat av fransk ek.

Precis som jag skrev i ingressen är det här ett vin vi verkligen gillar. Redan den första sniffen skickar signaler om att det här kommer bli riktigt bra.
I den stora doften hittar vi  initialt lite läder och våt jord, som snabbt övergår i en härlig mörk frukt förstärkt med örter och  kryddor. Små subtila toner från fathanteringen finns där liksom krossat svart skiffer.

Vi smakar och i gommen får vi ett fylligt, rätt kraftfullt vin packat med ljuvlig mörk frukt: blåa plommon, björnbär, blåbär, några svarta vinbär och lite hallon.En del örter och kryddor noterar vi precis som vi gjorde i doften. Den läckra tonen av svart peppar sticker ut. Här finns också en del mineraler. Trevlig syra och mjuka, lena tanniner utan att vinet tappar karaktär eller blir mesigt. Lång eftersmak med mera mörk frukt, örter och kryddor, som här får sällskapa med lite choklad och aningens lakrits.

Det här är riktigt bra. 
Betyg 4+
Priset på SB är 411 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar