lördag 13 augusti 2011

Tommasi Appassimento 2009

Vinet lanserades i beställningssortimentet i vintras. En formidabel marknadsföringskampaj drog i gång. Ett antal vinskribenter öste superlativer över vinet. Jag blev nyfiken och gjorde en beställning. Ett par veckor senare fick jag besked att det var slut. Nya mängder av annonser med att fler flaskor kommit in och lösryckta meningar från vinskribenters omdömen. I slutet av maj togs det in i det ordinarie sortimentet.
Min nyfikenhet hade ju väckts under vår/vintern. Vid ett besök på mitt lokala Systembolag, för ett par veckor sedan, slank en flaska med för provning. I veckan som gick testade hustrun och jag:

Tommasi Appassimento 2009
Appassimento med detta menas att druvorna har fått torka före pressning. Det görs ju även för amaroneviner, men där är torkningsperioden betydligt längre.
Druvsammansättningen är Corvina, Rondinella och Oseleta. Proportionerna har jag inte lyckas få fram.

Färgen är rubinröd men lita blåaktiga toner.
Det doftar av torkad frukt, körsbär, hallon i kombination med lite vanilj och örter.
Vi tar en klunk och känner smaken av hallondricka, lite körsbär, örter och aningens choklad.
Det är ett fruktigt vin, men ack så tunt. Visst finns här såväl lite tanniner som syra, men allt verkar tillrättalagt för att tillfredställa den stora massan av vinkonsumenter. Lättdrucket, givetvis. Det finns inget i vinet som triggar oss eller får oss att vilja smaka mera för att utforska smakerna ytterligare. Den första klunken säger allt på en gång.
Det här är ett vin som jag hade gillat skarpt då jag var i tjugoårsåldern, men idag kräver jag mer av vinet.
Jag lägger till några tior och köper mycket hellre I Castei.
Betyg 2+

1 kommentar:

  1. Intressant läsning JC ! Lanseringen verkar ju onekligen ha varit framgångsrik. Sulle du vilja slänga iväg ett mail till mig på esping11@hotmail.com ?

    SvaraRadera