måndag 8 augusti 2011

Valentina Cubi 2004

Sista semesterhelgen tillbingades på Öland hos hustruns syskon. Vi hade ett fantastiskt sommarväder, vilket hjälpte till att göra detta till en höjdar helg. Vi besökte bl a Stagneliussällskapet i Gärdslösa Prästgård. Vi hade trevliga och inspirerande samtal. Den här helgen kom vinet i andra hand.
Dock, jag hade tagit på mig att ta med mig något trevligt vin. Det blev en amarone från Valentina Cubi.
Jag provade årgång 1997 i april och vad jag tyckte om den kan du läsa här.
För ett par veckor sedan drack vi den sista 2001:an och den skrev jag så här om.
Jag valde nu att testa årgång 2004.

Valentina Cubi, Morar, Amarone 2004.
I glaset skimrar en läcker rubinröd färg.
Vi sniffar i glaset och möts av en komplex doft. En ordentlig omgång söta körsbär är det första som når våra luktcensorer. Efter ett tag strömmar toner av mörka bär, i första hand björnbär och blåbär mot oss. Vi känner även lite torkad frukt. På slutet kan vi även känna nyanser av mörk choklad med en viss örtighet.
Så är det dags att även smaka på vinet. Vi känner de typiska amaronetonerna av torkad frukt(plommon i första hand) och söta körsbär. Det växer också fram olika nyanser av örter och riktigt mörk choklad. Det här är ett kraftfullt vin, som också har en hel del trevliga tanniner med lite trevlig syra på slutet och som gör att vinet känns friskt. I den långa trevliga eftersmaken kan vi även ana oss till lite fikon. Hustrun tycker också att det finns vissa svaga portvinstoner i svansen. En liten störande alkohol(15,5%) drar ner helheltsintrycket.
Hustruns släktingar, som alla gillar gott vin men inte har min nördighet, var överens om att detta var ett osedvanligt gott vin.
Betyg 4+.

Vi har nu provat årgångarna 1997,2001 och 2004 inom loppet av ett par månader. Vår uppfattning är att såväl 1997 som 2001 har passerat toppen. De är fortfarande njutbara, men framförallt 97:an bör nog konsumeras inom 1-2 år. Årgång 2004 tror vi har en bit kvar till toppen. Vi har två flaskor kvar och det ska bli intressant att följa utvecklingen och se om alkoholen kommer att integreras lite bättre i vinet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar