onsdag 27 juni 2012

2010 Graticcio Appassimento, Tommasi

Midsommaraftonens sista vin blev ett vin jag provade för snart ett år sedan. Det var då årgång 2009
och vad jag då tyckte hittar du här.


2010 Graticcio Appassimento, Tommasi

 




Producent är  Tommasi Viticoltori.
Appassimento syftar främst på den framställningsmetod som
används när man tar fram vinet. Appassimento innebär att vinet framställs av druvor som har fått torka före pressning. Skillnaden mellan en amarone och en appassimento är att druvorna torkar kortare tid för en appassimento. Graticcio är den italienska benämningen på de träställningar där druvorna torkar.
Druvorna corvina, rondinella och oseleta skördas på hösten i
september. Direkt efter skörd lägger man ett lager av druvor i
öppna trälådor som ställs för att torka i ett rum där luftfuktigheten regelbundet kontrolleras. Det är viktigt att det inte är för fuktigt i rummet eftersom det då finns en risk att druvorna kan börja mögla.
Därefter pressas de och den mycket koncentrerade musten får
sedan jäsa långsamt.  Efter jäsning låter man Tommasi Graticcio Appassimento lagras ett år på slavonska ekfat.


Doften är behaglig och lite inställsam. Vi känner en del torkad frukt. Körsbär så klart, en del örter och vanilj.
I munnen får vi ett lättdrucket vin, kanske lite väl lättdrucket. En del hallon som drar mot hallonsaft, en del körsbär, lite torkad frukt, lite örter samt choklad. Här finns lite syra och väldigt lena, medgörliga tanniner, Så här på småtimmarna går vinet åt med en väldig fart, men egentligen finns där inget som triggar mig för att utforska vinet mer ordentligt. Det känns lite tillrättalagt för min smak. Tommasi försöker rida på ripasso- och amaronetrenden. Det är absolut inte dåligt, men jag kräver lite mer spänning för att vara nöjd.
På Systembolaget kostar det 89 kr. Lägger man till några tior kan man hitta betydligt mer spännande ripassoviner, även om vi tycker att många av dessa börjar bli lite väl strömlinjeformade.
Jag kan tänka mig att min tjugosjuåriga dotter och hennes kompisar skulle tycka om Graticcio och att de tycker jag är en vinsnobb, som är snål med betyget.
Betyg 2+








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar