söndag 22 april 2018

2009 Musella Amarone

Vi fortsätter vår botanisering bland Amarone-viner från årgången 2009.
Det var ett år då väderförhållandena var gynnsamma i Valpolicella, även om skörden blev något mindre än 2008, så visade vinerna sig hålla en hög kvalitet. Skörden startade lite tidigare än brukligt. Det kom också mycket lovord från producenterna och vinjournalister. På senare tid har det kommit en del signaler att vinerna från 2009 skulle mogna snabbare och redan nu nått sin topp. 
Så här långt har vi provat:
- Titari från Brunelli
- Brigaldara Amarone
- Selezione Antonio Castagnedi
Roccolo Grassi och Speri

Geografiskt befinner vi oss i de östra delarna av Valpolicella, ca 20 min bilresa österut från Verona. Azienda Agricola Musella, som det fullständiga namnet är, ägs och drivs idag av Emilio Pasqua, dottern Maddalena och vinmakaren Enrico Raber. Totalt omfattar gården 400 ha, varav 40 ha är vingårdar och resten är park- och skogsområden. Vingårdarna är fördelade på tre olika lägen (Monte del Drago, Perlar och Palazzina).
2008 påbörjades arbetet mot att ställa om till ekologisk och biodynamisk odling. Från och med skörden 2014 så är Musella certifierade för både ekologisk odling enligt ECOCERT och biodynamisk odling enligt DEMETER.
Dom gör tre olika amarone, en ripasso, en superiore, en recioto, ett rosévin på 100% corvina, ett vitt vin på 90% garganega och ett rött vin på lika delar corvina och carbernet sauvignon. Av dessa finns Superiore, Ripasso, Amarone Riserva, Recioto samt Rosé del Drago på Systembolaget (inkl beställningssortimentet).


Amaronen som finns i Sverige är deras Riserva. Den är gjord på  70% Corvina, 20% Rondinella och 10% Osoleta
Jag drack för dryga året sedan just den här årgången. Jag gillade verkligen vad jag hade i glaset. Du hittar mina tankar här. Jag hyllade årgång 2006 i dec 2016.

Det har inte hänt så jättemycket på det året som gått. Någon liten mindre stramhet och aningens större djup i den mörka frukten samt att intrycken från fathanteringen har blivit mer integrerade med övriga smaker. På det hela små, små steg mot fullmognad, där den inte är riktigt ännu. Fasligt god redan nu, men ingen brådska för den som ligger på några flaskor.


De läckra söta, mörka körsbären dominerar såväl doft- som smakintrycken. De gör detta tillsammans med blåa plommon, torkad frukt och några nypor örter. Syran ger fortfarande vinet en bra friskhet. Tanninerna är likaså på alerten, kanske något mer avrundade och med en tendens att gå mot sammet. Jag gillar ju att min amarone har en viss stramhet och det är ett av de dragen jag uppskattar med Musellas Riserva.
Eftersmaken är precis som senast formidabel med söta mörka körsbär, några björnbär, torkad frukt och ett litet, litet russininslag. Och så den där bitterheten i avslutet som jag verkligen uppskattar och kan känna i riktigt mörk choklad samt den lilla tonen av krossade körsbärskärnor.

Vansinnigt gott!
Betyg 4++

I beställningssortimentet är det årgång 2011 som gäller till 399 kr. En kvalitetsamarone precis under 400 kr. Det är dags att ta hem några sådana flaskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar