måndag 13 december 2021

2019 Cà del Magro från Monte del Frà

Det här är ett vin jag upptäckte på sortimentsprovningen med Handpicked Wines tidigare i höstas. Jag beslöt mig tämligen omgående att köpa några flaskor för at ha möjlighet att lite mer omgående testa vinet.

Monte del Frà grundades 1958 av Massimo Bonomo och hans två söner Eligio och Claudio. Idag är det tredje generationen med Silvia, Marica och Massimo som ansvarar för verksamheten. Vingården ligger någon mil sydost om Gardasjön i regionen  Bianco di Custoza. Verksamheten omfattar idag 120 ha egna vinodlingar, men dom hyr också några noga utvalda vinodlingar.

Det här är ett vin gjort på druvorna Garganega (40%), Trebbiano (20%), Incrocio Manzoni (15%), 10% vardera av Cortese och Chardonnay samt en liten slatt Tocal Fruilano, Malvasia och Riesling. Druvorna har vuxit på vinstockar som är dryga 30 år gamla och belägna 100-150 m ö h runt samhället Sommacampagna.
Vinifiering i rostfria ståltankar. 6 månaders lagring på sin jästfällning innan buteljering samt ytterligare 6 månader på flaska innan det släpps ut på marknaden.
Färgen går i en blekgul nyans med skira ljusgröna stråk.
Doften har en fin friskhet med gröna äpplen, lite citrus, sommarblommor, fläder, regnvåta berghällar samt någon exotisk frukt.
I munnen är det en frisk fläkt av gröna äpplen typ Granny Smith som tillsammans med citrus och lite örter bildar en stabil bas att stå på. I lite mindre omfattning, men ändå väldigt tydligt noterar vi fläder, krusbär, persika, aprikoser och vita blommor. I den medellånga eftersmaken dyker det upp aningens honung och en liten, liten ton av saffran. 
Betyg 4-
Ett riktigt gott vin, som på "Bolaget" kostar 149 kr, vilket måste betraktas vara av fyndkaraktär. Det här är inget jag långlagrar utan jag dricker mina flaskor under de närmaste två -tre åren. Vi drack det till en inte alltför het skaldjurspasta. Jag tror också det skulle göra sig bra till Sushi.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar