måndag 20 december 2021

La Chouette de Champillon Blanc de Noirs Brut

Två av mina bästa vänner, som också delar mitt stora intresse för vin, hörde av sig om en champagne dom verkligen gillade och som därtill var trevligt prissatt (269 kr). Detta gjorde dom oberoende av varandra och då måste jag så klart stilla min nyfikenhet och inhandlade en flaska. Jag sällar mig nu också till kören, som tycker att det här är en riktigt bra och god champagne. Och så klart fyllde jag på vårt förråd. Naturligtvis går den inte att jämföra med prestigechampagner, men under 300 kr är det absolut en av de bättre.

Producent är Champagnehuset Autrèu de Champillon, som grundades 1670. Det ligger i byn Champillon någon mil norr om Épernay. Dom äger 35 ha egna vingårdar i Vallée de la Marne och Côte des Blancs. Grand Cru lägen i Chouilly och Aÿ samt några Premier Cru lägen i Dizy och Hautviller. Dom har också några kontrakterade odlare, som dom samarbetat med under lång tid.
Just nu är det tre generationer som arbetar sida vid sida på vinfälten och i vinkällaren. Farfar Gérard, sonen Eric och sonsonen Laurent. På så sätt förenas tradition med moderniteter. 

Dom producerar champagne med den egna etiketten, men gör också champagner under andra varumärken bl a La Chouette de Champillon

Det här är en Blanc de Noirs, vilket betyder att den är gjord endast på blåa druvor. I det här fallet är det druvorna Pinot Noir (60%) och Pinot Meunier (40%) som använts. Den har fått ligga på sin jästfällning i cirka 24 månader innan den degorgerades. Den fick då en dosage på 6 g per liter.

Färgen går i en blekgul nyans, vilket överraskar mig något då den är gjord på enbart blåa druvor.

Vi möts av en frisk och trevlig doft av gulgröna äpplen, aningens citrus, lite rostat bröd, våta berghällar, nötter och några röda bär. Doften är mer komplex än vad en brukar stöta på hos champagner i det här prissegmentet.
Smaken är härligt frisk med en fin balanserad syra, som påminner om röda äppelskal. Äppeltonerna drar annars åt det gula hållet. Här finns också lite röd citrus, aningens röda bär (tranbär?), någon gul stenfrukt, lite kalkiga mineraler, unset rostat bröd och aningens valnötter. I eftersmaken kommer mera röda äppelskal samt bitterheten från blodgrape.

Betyg 4
På "Bolaget" kostar den 269 kr, vilket måste anses som ett synnerligen bra pris för en champagne av den här klassen. Det verkar finnas gott om den i hela vårt land. 
Den här kommer jag skåla in det nya året med!!


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar