lördag 6 maj 2023

2006 Vaio Armaron från Masi

 Jag gjorde under det första halvåret 2018 en genomgång av årgång 2009. Det blev 19 olika Amarone, som jag provade. Jag skrev en artikel om detta på Club amarones hemsida

Två år senare gjorde jag en än mer omfattande genomgång av årgång 2011. Jag provade 27 olika Amarone. Den intresserade hittar min sammanfattning här

Hösten 2021 var min tanke att göra något liknande för årgång 2006. En femstjärnig årgång. Det är en årgång som kräver åtskilliga år på ryggen i källaren för att kunna visa upp hela sin potential. 15 år efter skörd gjorde jag bedömningen att nu var det dags för årgång 2006 att visa vad den går för.
Jag hann under hösten 2021 med två inlägg:
Under våren 2022 provade jag
Av någon outgrundlig anledning så kom jag av mig här, men nu (2023) är det dags att låta det här projektet bli slutfört. 

Ni som följt min blogg en längre tid vet att då och då dyker det upp inlägg om Vaio. Det är ett vin som jag under många år köpte ett par flaskor av då varje ny årgång landat på Systembolagets hyllor . 
2019 bestämde den dåvarande importören at höja priset från 399 kr till 699 kr, vilket gjorde att mitt intresse för Vaio svalnade. Idag kostar årgång 2015 799 kr.

Den som vill läsa vad jag tyckt om andra årgångar klickar på respektive årtal:  1993199720032004200520062007,  200820092011 och 2012 Noteras ska att det 2010 inte gjordes någon Vaio.

Det är också ett vin som utvecklas väldigt bra med tiden, så kolla speciellt vad jag skrev om årgångarna 1993 och 1997. 
 Ni vet väl att Vaio var den första Amaronen som hamnade i Systembolagets sortiment. Det var 1994.

Druvmixen verkar vara den klassiska dvs Corvina 65%, Rondinella 20% och Molinara Serego Alighieri 15%. Det är en särskild klon av Molinara som endast finns på Alighieris gård.
Druvorna växer på vinfält belägna på Sergio Alighieris ägor i den lilla byn Gargagnago (några mil rakt västerut från Verona)

Vinet har lagrats 3 år på stora fat av slavonsk ek samt ytterligare cirka 4 månader på fat av körsbärsträ.


Det har nu gått dryga 16 år sedan druvorna skördats och det är vid den här åldern som Vaoi Armaron riktigt bjuder upp till dans. Vid 7-8 års ålder behöver den 3-5 timmar i karaff, men inte nu. Vi låter den får en halvtimma i karaff innan vi häller upp i våra glas.
Vi möts av en helt underbar doft. Stor och kraftig med mogen mörk frukt i centrum och där de fina örterna och kryddorna förhöjer doftintrycken. Lite kakao, torkad frukt, hemkola och unset vanilj spär på den komplexa doften.

I gommen är det sagolikt gott. Det är inte utan att jag får vibbar till den magiska provningen 2014 med Sandro Boscaini. En provning som ingen närvarande glömmer.

Den kraftiga, komplexa och samtidigt eleganta frukten tar sig formen av söta, mörka körsbär, mogna björnbär, några svartavinbär, blåa plommon och mörka hallon. Örter och kryddor finns det gott om. Trots sin ålder har den mogna frukten en bra friskhet. Tanninerna är närvarande och vi upplever dom alldeles sammetslena. Eftersmaken är formidabel!! Torkad frukt, mera söta, mörka körsbär, örter, kryddor och så den där eleganta bitterheten från högklassig mörk choklad, körsbärskärnor och någon droppe espresso.

En fantastisk Amarone! Vi njuter i fulla drag. Leendet på läpparna säger det mesta!

Betyg 5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar