fredag 10 november 2023

2011 Vaio Armaron, Serego Alighieri

 Ja, så var CL-fotbollen åter igång. Halva gruppspelet är avklarat och kommande matcher är avgörande för vilka lag som ska ta sig vidare. Vi valde se matchen Milan vs PSG. Italien mot Frankrike. Så klart fick ett glas amarone tillsammans med några ostbitar följa oss igenom matchen.

Vaio var den första amaonen som en gång i tiden hamnade på Systembolagets hyllor. Jag tror att det var 1994. Vaio var också en av de första amarone som jag föll för, vilket fick som följd att jag inhandlade årgång efter årgång. Den var i Sverige mycket rimligt prissatt, men detta kom att ändras dramiskt 2019 då priset justerades från 399 kr till 699 kr. Idag kostar årgång 2015 799 kr på SB.
Den som vill läsa vad jag tyckt om andra årgångar klickar på respektive årtal:  1993199720032004200520062007,  200820092011 och 2012 Noteras ska att det 2010 inte gjordes någon Vaio.

Det här är en amarone som behöver många år i källaren för att riktigt komma till sin rätt.  Ett riktmärke kan vara årgången  plus tio år. Årgång 2011 borde med andra ord börja närma sig sin topp. Visst har jag druckit unga Vaio, men jag har då låtit dom luftas i karaff  runt fyra timmar.

Druvmixen verkar vara den klassiska dvs Corvina 65%, Rondinella 20% och Molinara Serego Alighieri 15%. Det är en särskild klon av Molinara som endast finns på Alighieris gård. Vinet lagras 3 år på ekfat och liggare av slavonsk ek. De sista 4 månaderna ligger det på fat av körsbärsträ.

Vinfälten, där  druvorna odlas, ligger på  den pampiga gården Serego Alighieri runt den lilla byn Gargagnago. Gården har sedan 1353 varit i familjen Alighieris ägor. Vinerna görs i samarbete med Masi sedan 1973.

Jag drack den här för tre år sedan (nästan på dagen).  Jag bedömde den då som ung och att ett par år i källaren skulle göra den gott. Nu är den vansinnigt god. Den är nog så bra den kan bli, vilket betyder att det finns få bättre amarone att uppbringa på det här klotet. Alkoholen är helt infångad och integrerad i frukten. Massiv och intensiv frukt i såväl doft som smak. Inga portvinstoner eller alltför mogen frukt. Alla bitar har som ni förstår fallit på plats. Det är så här vi vill ha vår amarone. Äger du någon faska så är du lyckligt lottad. Själv har jag bara en kvar. Den kommer säkert hålla sig på topp i många år till, men känner jag mig själv så kommer den säkert gå åt nästa år när vi har många jämna födelsedagar att fira.

Vi häller upp två glas två timmar innan avspark. Vi möts omgående av en förförisk doft. Både kraftig och intensiv packad med mörk frukt, örter, kryddor, kakao, lite, lite torkad frukt samt aningens hemkola. Inledningsvis noterade vi lite jord och tobak.

I munnen växer den här amaronen ytterligare. Hög komplexitet, intensiv frukt och mycket elegans. Vi låter vinet virva runt i gommen och här finns underbara, lite söta och mörka körsbär, mogna björnbär, hallon och blåa plommon. Vi noterar också en del örter och kryddor samt lite kakao, torkad fruktoch hemkola. Vinet är mjukt och runt, men tanninerrna finns där avrundade och fina. Tillsammans med en finstämd syra bjuder tannierna på ett behagfullt motstånd. Eftersmaken är gigantisk med en magisk mörk frukt förstärkt med den lilla bitterheten från kvalitetschoklad, någon droppe espresso och körbärskärnor.

Vi struntar i alla trender och mode och konstaterar att när amarone är som bäst, såsom Vaio 2011 är idag, så är det ett världsvin och precis det som vi älskar så mycket.

Betyg 5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar