måndag 21 november 2011

2009 Le Serre Nouve, Ornellia

Dimman och diset har legat tätt över vår halvö. I lördags blev vi sugna på en riktig höstgryta.
Det fick bli en köttgryta på högrev från nötdjur, som vandrat på Tjolöholms strandängar. Vi gav den en touch av lite vilt och resultatet blev gudomligt. Tyckte vi själva!!

I våras, vid vår Romresa, drack vi en Le Serre Nouve från Ornellaia. Det var årgång 2007. Ett fantastiskt vin. Jag skrev om det här.
I november släpptes årgång 2009 på Systembolaget. Jag hade inte tid att köa, så när jag stövlade in på em(Nordstan, Gbg) så var vinet slut. På SB:s hemsida har man kunnat följa hur det funnits flaskor på andra ställen än i Gbg. Systembolagets policy är ju den att första veckan efter nyhetssläppet kan en butik inte ringa till en annan för leverans, men på åttonde dagen......Jag kontaktade min butik på dag sju och de lovade att beställa två flaskor till mig, så fort butiken öppnade påföljande morgon. För säkerhets skull åkte jag dit på morgonen och såg till att min beställning gick igenom. Några dagar senare plingar det till i min telefon "Beställda varor finns att hämta". Det visade sig att båda beställningarna gått igenom, så jag åkte hem med fyra flaskor. Man är ju inte den som är den.....

2009 Le Serre Nuove, Ornellaia.
Detta är den prestigefyllda producenten Tenuta dell´Ornellaias andra vin.
Druvblandningen är 54% merlot, 31% cabernet sauvignon, 10% petit verdot och 5% cabernet franc.
En liten annan sammansättning än på årgång 2007. Mer merlot på bekostnad av cabernet sauvignon och mindre cabernet franc och mer petit verdot.
Jag betalade 395 kr. Visst det är mycket pengar, men om vi nu åkt in till Gbg och gått på lokal där, vad hade jag då fått för vin för 395 kr?

Vi låter vinet få två timmar i glaset innan vi provar det.
 I våra glas har vi ett vin där färgen  kan beskrivas som mörk, blåröd  och kompakt.
Det är en mycket ung och svag doft som snirklar sig upp mot vår nos. Vi känner en bouquet av mörka bär, såväl körsbär som svarta vinbär. En viss kryddighet kan skönjas, som är kompletterad med kaffearomer och en behaglig fatighet.
I gommen möts vi av en tämligen stram smak. Vinet är egentligen alldeles för ungt, men trots detta kan vi ana oss till en stor komplexitet. Vi känner de mörka körsbären, aningens svartavinbär och nu kompletterad med lite victoria plommon. Lägg därtill en sirlig örtighet, lite cederträ, choklad och unset vanilj. Eftersmaken är lång. Vid provningen innan maten så biter tanninerna ifrån sig rejält, men till maten är de mer sansade. Syran i vinet kan bara beskrivas som frisk och redan nu i bra balans med övriga smaker.
Vinet är enligt vår smak alldeles för ungt. Det finns så många smaker som vi vagt kan känna, men med en potential att blomma ut till något stort. Gott idag men stordåd i sikte. Nästa flaska ska få minst två år i källaren. Det finns mycket lovande toner som gör att vi har stora förhoppningar. Vi vet ju också hur bra 2007 var.
I dagsläget blir betyget fyra med ett plus men med stor möjlighet att växa till fem.
Betyg 4+.

PS Vi hade en slatt kvar, som vi drack till sena Sportspegeln på söndagskvällen. På väg mot något stort!!




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar