torsdag 1 december 2011

Ata Rangi Pinot Noir 2009

Under veckan som gått har vi testat en Pinot Noir från Nya Zeeland. Vi har många gånger blivit positivt överraskade av PN-vinerna från Nz. I november släpptes en PN från Ata Rangi. Detta är en ny bekantskap för oss. För dryga året sedan gjorde Winepunker oss uppmärksamma på att detta var en producent att hålla utkik efter, så det föll sig naturligt att testköpa två flaskor för att bilda oss en egen uppfattning.

Ata Rangi Pinot Noir 2009.
Producenten håller till i Wellington, Martinborough. Vi befinner oss då långt söder ut på Nordön. Du kan läsa mer om producenten här.

 Vi har en trevlig rödblå färgton som lyser ifrån glaset. Visst är det transparent, men just precis.

Vi nås av en försiktig doft av svartpeppar, hallon, jordgubbar och björnbär. Vi anar oss också till lite fat och choklad. I nuvarande stadium kan doften beskrivas som lite blyg, men med en underliggande kraft att inom ett par år blomma ut. Då kommer också de dofter vi så svagt känner idag att bli rent hänförande.

Dags att låta vinet få komma till munnen. Smaken är en härlig kompott av skogshallon, björnbär, blåbär och lite jordgubbar. Inte fullt utvecklade men ändå väldigt tydliga. Här finns mer att hämta: lite choklad, örter, humus, svartpeppar och lite fat. All kraft och smak vill inte släppas loss. Syran är redan nu trevlig och kommer att hålla vinet piggt i många år. Tanninerna ger vinet karaktär trots eller kanske tack vare att de inte är helt avrundade. Eftersmaken är medellång, tyvärr finns där en liten grön ton på slutet den första dagen. Dag två märker vi inget av detta.
Ett mycket gott vin redan idag, men ge det ett par år i källaren och jag är övertygad om en smakupplevelse utöver det vanliga.
Betyg 4


Jag faller totalt för de Nyazeländska Pinot Noirvinerna. Jag blir nästan aldrig besviken. Motsatsen gäller när jag ger mig i kast med Bourgognerna. Så nu har jag bestämt mig: Inga fler köp av Bourgogne, det får räcka med de jag har i källaren. Nya Zeeland däremot kommer jag fortsätta att köpa och speciellt de som dyker på bloggen hos Winepunk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar