måndag 20 maj 2013

A Rinia

Jag befann mig, som så många andra torsdagskvällar, på travbanan i Mölndal(Åby). Jag fick ett samtal på mobilen från hustrun, som känner sig sugen på ett glas rödvin. Jag föreslår att hon korkar upp ett vin från Etnas sluttningar. När jag sent på kvällen kommer hem möts jag av ett tillrop att det där Etnavinet var ju riktigt gott. Jag häller upp ett glas till mig själv. Ingen mat, bara vin och visst levererar Girolamo Russo.
Resten av flaska gör oss sällskap dagen därpå till våra lammfärsbiffar.
Detta är deras instegsvin. De två större syskonen har vi inte testat, men de ligger i källaren.
Vi drack det här för ett år sedan och var då väldigt positiva.
Vinet är gjort på druvan Nerello Mascalese med en liten skvätt Nerello Cappuccio.
Ett helt transparent vin med en ljusröd färg lyser emot oss från glaset.
Vi möts av en försiktig doft av röda bär: hallon, ljusa körsbär, lingon och jordgubbar. Här finns också en tydlig ton av mineraler och en liten rökighet (knallpulver). Visst är doften trevlig men det är smaken som är vinets stora förtjänst.
I munnen dominerar till en början de röda bären, samma röda bär vi kände i doften. En frisk syra, som är tydlig utan att på något sätt kännas vass är med vinet såväl dag ett som dag två. Härliga mineraler blandade med örter och en viss pepprighet ger vinet en "Etnaidentitet". Tanniner? Javisst, inte helt avslipade ger de ett behagfullt bett, men inte mer än att vinet klarar sig strålande på egen hand.
Vi gillade det här vinet förra året då vi drack det för första gången. Ännu bättre nu? Svårt att säga. Bara att det här är strålande gott idag och därmed räcker det långt. Helt drickfärdigt är det också och behöver inte utvecklas något mera. I vart fall inte för oss.
Vinet köptes förra året på Systembolaget för 179 kr. Enligt SB:s hemsida finns såväl årgång 2009 som 2010 tillgängliga. Vi har fortfarande kvar någon 09:a i källaren, så vi lägger en beställning på årgång 2010.

Betyg 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar