torsdag 24 juli 2014

En kväll i Hjo

Tredje helgen i juli är det travtävlingar på Axvalla travbana. Ett evenemang som Vintankar sällan missar. Vi brukar övernatta i Hjo hos goda vänner. Vintankar har på sin lott att ta med något drickbart.

Vi la ner de båda flaskorna i en kylväska tillsammans med ett bröd från frysen (hustruns hembakade), men inga fler frysklampar. Vi åkte hemifrån vid niotiden på lördagsmorgonen. Efter travtävlingarna vid 18-tiden plockar jag fram kylväskan. Ja, inte fanns det något som var kylt i den väskan. De båda flaskorna kändes mycket varma. Vi drar korken ur dom båda och häller upp på karaffer, sedan in i kylen för att få en anständig temperatur. Är det detta som kallas vinmisshandel?

2007 Valpolicella Superiore  Roccolo Grassi
Vi har en druvblandning på 60% Corvina, 15% Corvinone, 20% Rondinella samt 5% Croatina.
Trots vår omilda behandling levererar RG på ett fantastiskt sätt.
Redan i doften kan vi notera en arom som vi hänrycks av. De söta mörka körsbären, den torkade frukten och de nätta örterna har balanserats till en doft som förför oss.
I munnen får vi ett vin med en sådan elegans att vi häpnar. Detta är en Superiore av allra högsta rang. Mörka körsbär, mörka plommon, lite örter och en del torkad frukt samsas på ett ytterst förträffligt sätt med varandra. Inget sticker ut och vill överträffa det andra. Bara samsas och komplettera. Lång eftersmak med lite kako, kaffe och unset vanilj. Syran är spänstig och ger vinet en sådan härlig friskhet. Tanninerna är visserligen mycket lena, men inte menlösa. Dom tar på ett lättsamt sätt ett litet tag i gommen.

Betyg 4+.

Vi betalade dryga 20 euro när vi privatimporterade detta för ett par år sedan. Inkl frakt och skatt blir priset dryga 200 kr.



2012 PA´ RIONDO
En Ripasso från Brunelli. Vi gjorde ett besök hos dom tidigare i somras under vår Valpolicellaresa. Vi blev riktigt Brunellifrälsta efter det mottagandet. Jag har skrivit om besöket  på Amaroneguidens blogg.

Druvmixen är här 65% Corvina, 25% Rondinella och 10% Corvinone.
Vinet har efter den andra jäsningen fått ligga till sig på 35 hl ekfat i tolv månader, för att sedan vila upp sig i sex månader på flaska innan det är moget för marknaden.

Intrycken från vårt besök kvarstår. Det här är en riktigt hyglig Ripasso. I en stil som inte försöker kopiera ett amaronevin, utan istället lever på sina egna meriter
Doften domineras av mörk frukt: körsbär,sv vinbär, björnbär, blåbär och mörka plommon. Vi kan spåra aningens vanilj som spår från den ettåriga fatlagringen.

Samma härliga, mörka frukt i smaken. Rätt så bra tryck i de mörka bären. Vi spårar lite torkad frukt, men inte i någon högre utsträckning. Hyggliga tanniner som ger vinet en liten läcker stramhet och där finns också en alert syra. Lite smånätta örter dansar runt i mellanpartiet. Eftersmaken är medellång och där kommer det försiktigt smygandes några teskedar kakao, kaffe och vanilj.
Det här vinet gör sig bra till vardagens mat.

Priset på gården är 11 euro och förvår del tillkom frakt och svensk alkoholskatt vilket gör att kostnaden blir runt 150 kr flaskan.

Betyg 4-

5 kommentarer:

  1. Hej,
    följer din blogg med intresse. Förstår inte hur du kan känna så makalöst många smaker i varje vin!
    Och undrar, hur stor är din årskonsumtion?

    mvh/Leif

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det är roligt med läsare som kommenterar och frågar!
      Jag dricker nästan aldrig vin i min ensamhet, utan oftast ihop med hustrun och goda vänner. Kommentarerna ifrån dom ger mig associationer och så försöker jag kanske spetsa till det hela.

      Under sommarmånaderna blir det lite mer vin, men framförallt många fler sorter som testas. Vi själva, våra barn, min bror med hustru och deras barn, alla gillar vi vin, äter ofta ihop och provar vin ihop. Vi springer över till varandra med ett glas som vi tycker dom andra ska smaka osv.
      Sept- maj dricker hustrun och jag var sitt stort glas vin (18-20 cl) om dagen dvs en flaska varar två dagar. På lördagar och söndagar blir det lite mer. Torsdagar är oftast alkoholfria.

      Radera
  2. Ja, även för mig är ett vin ett stort intresse, italienska är favoriter.
    Bodde också hos Lucia ngr nätter i juni.

    Blir "lite avundsjuk" på alla smaker du kan identifiera.
    En vinprovning hos Munskänkarna vore för mig en katastrof!
    Om jag tycker om det eller inte får jag hålla till godo med.
    Campo Prognai är "husets röda".

    Min konsumtion har nog haft en längre stigande kurva. Blir
    nästan orolig när mängden tomglas kraschar i återvinningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktigaste är om jag tycker vinet är gott eller inte. Att identifiera smaker är väldigt underordnat. Jag är själv inte medlem i Munskänkarna. Jag är självlärd kan man säga. Jag har provat vin i snart 40 år med vänner som delat mitt intresse. Känner man varandra väl är det lättare att tillsammans hitta olika nyanser.
      Jag är betydligt försiktigare med människor jag inte känner så väl. Vill under inga omständigheter skriva folk på näsan, därför lägger jag heller ingen kraft på att skriva om sådant jag inte gillar. Var och en har sin smak och över den råder bara den enskilda individen.
      Campo Prognai har jag av någon anledning aldrig smakat. Detta trots att jag har haft deras amarone som en av de absolut bästa runt 300 kr. Detta måste åtgärdas!!

      Ha en bra helg!

      Radera
  3. Dito!

    Ja. deras amarone är super. Två av våra barn har också fallit pladask för det!

    SvaraRadera