torsdag 6 november 2014

Mitt Kök i Göteborg

Mässan "Mitt Kök" är ett evenemang som jag brukar besöka. Jag har passat på att gå på öppningsdagen och hängt på låset kl 11. Tanken var att göra detsamma i år. Jag skulle dessutom få sällskap med vännerna L,G och B. En tandoperation dagen innan mässans öppnande försatte mig i ett tillstånd, där jag omöjligen kunde genomföra detta. Vännerna verkar av rapporten klarat sig bra.


Det blev istället så att hustrun och jag tog oss till mässan på söndag em. Vi var där under mässans tre sista timmar. En liten annan stämning än den jag tidigare varit med om. Det märktes att utställarna haft några långa dagar bakom sig.
Jag hade fått två fribiljetter av näthandlaren xwine.se, genom att jag hade svarat på några frågor. om deras viner.
Hustrun och jag tog oss snabbt till disken där man för 100 kr fick ett glas samt fem dryckeskuponger.

Då var det dags att vandra runt bland utställarna.

Mitt övergripande intryck var att det överlag var lite enklare viner och inte så spännande saker. Men visst fanns det undantag!









Den här bilden är tagen strax efter kl 17, då mässan stänger. 
Vi startade upp hos näthandlaren xwine.
Jag har tidigare skrivit om den här trevliga näthandlaren och ett par av deras viner bl a om deras Ripasso från Vogadori och en Dolcetto från Revello.

Det här är en champagne som vi gillar. Även den här dagen fick den oss på gott humör. Torr och frisk så klart och med en trevlig citrus ton som ackompanjeras av lite persika/aprikos. Lite kex här och var och med ett avslut av grapefrukt.














Ett enkelt men ändå välsmakande mousserat vin från Alsace.
Smaken är frisk och torr. Gröna äpplen, lite citrus, en lätt mineralton och viss finns det även lite brödkänsla. Lite inställsam och mycket lättillgänglig.
Det kan naturligtvis inte tävla med en champagne, men fyller ändå sin funktion till den stora buffén eller som bubbel vid tolvslaget och även en varm sommarkväll gör den sig väl. Priset ligger på 149 kr.

Vi testade också Vogadoris recioto. Ett sött vin, men ändå inte. Vi prövade vinet till en bit mörk choklad och även till en bit parmesan.
Visst finns här en härlig sötma kombinerat med en frisk syra. En hel del torkad frukt bl a russin, ett visst inslag av örter och kakao.
En riktigt hygglig recioto,



En av mässans höjdpunkter var att smaka på ostarna från France Fromage. Våra tre favoritet blev:
Comté 18 månader från Jurabergen
Lucullus, från Iles de France
Bleu de chèvre från Alperna


Den här champagnen gjorde sig alldeles utmärkt till vår lilla ostbricka
En årgångslös Blanc de Noir (endast gjord på Pinot Noir).
Här finns en hel del bröd, lite citrus och massor av gula äpplen och annan gul frukt.














En riktigt trevlig bekantskap var det här vinet på druvan Lagrein
Doften domineras av röda bär, blommor, regnvåt jord och lite örter.
Smaken är frisk  med syrliga körsbär som härförare, men visst det finns lite mer röda bär och även lite örter. Trevlig syra.  Mjuka och behagliga tanniner.
Inte var dag som man stöter på vin från Sydtyrolen och druvan Lagrein!

Vi avslutade dagen med att besöka Göteborgs Vinhus. Jag har tidigare skrivit om deras öppningsevent, vilket du kan läsa om här.

Vi passade nu på att testa några andra av deras viner. Vi började med en Nebbiolo från 2010.
I doften lite rosor, körsbär och vissa mineraler. Hyggligt slankt i munnen med röda bär, en viss syrlighet får oss tänka på slånbär och lingon samt med bitande tanniner som uppför sig städat.
Inte alls tokigt. Vi dricker det här gärna igen.


En ung Chianti från 2012. 90% Sangiovese och 10% Merlot.
Under 12 månader har 70% av vinet legat på stora ekfat medans 30% har legat på fat av rostfritt stål.
En skön bärkompott av hallon, björnbär och körsbär dominerar intrycken och med ett litet kryddigt avslut. Finmalda tanniner biter men på ett snällt och behagfullt sätt.
En bra syra skapar en genomgående friskhet.
Kanske inte det mest komplexa eller galantaste vinet, men gör sig ändå väldigt bra till vardagsmaten.
Även detta vin är värt att titta lite närmare på.



Vi avslutade med ett vin från Priorat. Producent är Celler Pasanau. Verksamheten har koncentrerats runt byn La Morera de Montsant.
Ett omställningsarbete har påbörjats för att bli certifierade som ekologisk producent.
Det här vinet "Ceps Nous" är deras instegsvin gjort på druvorna Grenache 60%, Carignan 20%, Syrah 10 och resten lite Cabernet Sauvignon och Merlot.

Ordentligt med mörk frukt, örter, en del animaliska inslag och aningens fat. Tanniner som gör vinet matvänligt utan att ta allt för tydligt grepp i gommen. Ungt och friskt.
Vinet finns i beställningssortimentet för 189 kr.
Vi dricker det här gärna igen.

Den här veckan är storebrodern La Morera de Montsant, 2007 veckans vin hos Göteborgs Vinhus.
Det kostar 249 kr i beställningssortimentet. Enligt Rolf så ska det vara ett par steg uppåt. Det känns självklart för oss att lägga en beställning.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar