måndag 13 september 2021

Paul Déthune två favoriter: 2014 Les Crayeres Blanc de Noirs och 2010 Blanc de Blancs

Ni som följt bloggen under några år har förstått att bland alla producenter i Champagne, så håller jag Paul Déthune som en av de främsta. Årgång efter årgång och Cuvée efter Cuvée håller världsklass.

I slutet på augusti skrev jag ett blogginlägg, där jag hyllade cuvéerna: Brut Rosé, Extra Brut samt Millésime 2008. Så här i början på september har jag druckit två andra cuvéer: Les Crayeres Blanc de Noirs som är en årgångschampagne med druvor från ett enda vinfält samt deras Blanc de Blancs som också är en årgångschampagne fast på druvan Chardonnay. Vanligtvis innehåller Paul Déthunes champagner en ansenlig mängd Pinot Noir. Lite udda i deras portfölj blir den.

Paul Déthune har sin verksamhet i utkanten av byn Ambonnay, där dom förfogar över 7 ha vingårdar. Odlat vin har man gjort här i flera sekler. En omställning till hållbart jordbruk har gjorts. Runt 60 000 flaskor fördelade på elva olika cuvéer gör dom. 


2014  Les Crayeres Blanc de Noirs Extra Brut

Detta är för mig en ny bekantskap. Paul Déthunes "vanliga" Blanc de Noirs har jag druckit åtskilliga flaskor av, men detta är en champagne där druvorna kommer från ett enda vinfält.

100% Pinot Noir, som kommer från vinfältet Les Crayeres. Vinstockarna har en ålder på 50 år. Druvorna skördades 14 september 2014 och pressades omedelbart. Den har fått tillbringa några månader på 205-liter stora ekfat innan den buteljerades i april 2015. Fem år har den legat på sin jästfällning och degorgerades i juli 2020. Den fick då en dosage på 5 g/L. Det gjordes 2008 flaskor av den här årgången.
En härligt frisk champagne, som jag upplever som hyggligt ung. Fast redan nu är den fasligt god!!
Min tro är också att den kommer att utvecklas fint de närmaste åren, varför min kvarvarande flaska ska drickas om två år.

I den friska och rätt så komplexa doften kan jag hitta röda bär, äpplen, rostat bröd, aningens brioche, skolkrita, nygrusad trädgårdsgång och ett servilt inslag av kaprifol. Väldigt trevligt!!

I munnen är det mycket friskt med en pigg och alert syra. Det startar med en äppelkompott, där gröna och gula äpplen samsas. Så kommer en underbar syra från röda, lite omogna äpplen. Citrusen finns där med blodapelsin och lime. Jordgubbar, smultron, tranbär och aningens hallon kan noteras när champagnen blir någon grad varmare. Mineraltonen består av krita och stenar. I den långa eftersmaken kan vi känna aprikoser och persika, blodgrape och ett uns saltstänk. Mums!!
Betyg 4++


2010 Blanc de Blancs. 

Detta är den enda champagnen som Paul Déthune gör på endast gröna druvor.

Den är  gjord uteslutande på chardonnaydruvor, som vuxit på vinfältet Les Secs i Ambonnay. Druvorna skördades i september 2010 och har fått jäsa på 205-liter stora ekfat, där de också fått mogna fram till dess att champagnen buteljerades i april 2011. Den har sedan fått ligga på sin jästfällning i drygt fyra år innan den degorgerades i augusti 2015. Den fick då en dosage på 5g per liter.

Det är drygt tre år sedan jag senast drack den och jag tycker färgen mörknat något. Den blekgula färgtonen 2018 drar nu mer åt halmgult.

Doften är fortfarande frisk med gula äpplen och lite citrus i centrum. En viss brödighet noteras liksom inslaget av rostade nötter. Gott om ostronskal, krita och stenkross. I mer finstämda toner kan vi känna havtorn, aprikoser, persika och gula plommon. Riktigt trevligt!

Vi smakar på den och ler belåtet. Den riktiga ungdomligheten har den lämnat utan att för den skull kännas som en mogen champagne, men på väg mot mognad är den. Gula äpplen, grillad citron, aprikoser, persika, krita, aningens bröd och med ett avslut av grapefrukt samt en liten sälta kan vi känna i den komplexa smaken. Oj så gott. Vi får avsluta med de bekanta orden "jag borde köpt fler".
Betyg 5-

Någon enstaka gång dyker Paul Déthunes champagner upp på "Bolaget", men ofta är det inte. Jag köper mina från Franska Vinlistan








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar