måndag 6 september 2021

2018 Il Frappato från Arianna Occhipinti

 Det är väl runt 15 år sedan jag upptäckte Sicilien som vinområde. I juni 2020 var det meningen att vi skulle åkt dit på en vinresa, men så kom pandemin. Istället blev det så att jag provade lite olika sicilianska viner under 2020. Några av dom hittar du på på den här länken.

En av de första producenterna som jag upptäckte var Arianna Occhipinti. Hon har sina vingårdar på Siciliens sydkust nära byn Vittoria. Dom odlar i huvudsak Frappato och Nero d´Avola och så görs det olivolja. Odlingarna bedrivs efter en blandning av ekologiska och biodynamiska principer. Det är framförallt hennes Frappato som storligen imponerat på mig, så den köper jag varje årgång av. Klickar du på resp årtal så hittar du mina tankar om just den årgången: 201020112012, 2013, 20142015 och 2016.

Det här vinet är gjort till 100% på druvan Frappato, därav namnet. Vinet har fått ligga på skalen i uppåt två månader och därefter har musten fått vila under 14 månader på 25 hl-fat av slavonsk ek. Vinet buteljeras utan vare sig klarning eller filtrering.

2018 gör oss verkligen inte besvikna. Förvisso ung, men 30 min i glasen gör underverk. Jag vet att det här vinet växer med några år i ryggläge, men årgång 2018 känns redigt tillgänglig redan nu.

Ett hyfsat slankt vin med stor elegans. Magiska röda bär. Vådligt gott redan nu! Så blir den korta sammanfattningen.

Doften bär tydliga spår av röda bär, lite örter, grusväg, krossad flintasten och rosor.
I gommen är det de ljuvliga röda bären som dominerar. Här finns syrliga, röda vinbär, hallon, tranbär, körsbär. Blodapelsin, rosor och en ansenlig dos örter och kryddor förgyller intrycken. I eftersmaken blodgrape och vulkaniska mineraler. Väluppfostrade tanniner nafsar runt i munhålan. Vital och behaglig syra ger vinet en fin friskhet. 
Strålande gott!!
Betyg 4++
Mina flaskor är köpta i Köpenhamn hos Cibi e Vini för 295 DKK. På SB kostar den 319 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar