onsdag 2 februari 2022

2018 Piano dei Daini Etna Rosso, Tenute Bosco

Ni som följer bloggen vet att jag då och då deltar i något som på vinforumet finewines går under namnet "Låt oss dela en pava.......". Under januari har det varit ett vin från Sicilien. En Etna Rosso. Jag gillar vin på druvan Nerello Mascalese och den brukar vara huvuddruva i Etna Rosso-viner. Så det blev ett ganska enkelt val att delta.

Det kostar inget att vara medlem i finewines. Det är bara att registrera sig och ta del av diverse vinnördars åsikter och tankar om vin. 


Tenute Bosco är en liten producent med en hantverksproduktion på 45 000 flaskor per år. Tenute Bosco har ett vingårdsområde på tolv hektar och odlar uteslutande ekologiskt. Vingårdarna är belägna på norra sidan av Etna. Verksamheten drivs av Sofia Ponzini. Hon odlar inhemska Sicilianske druvor i sluttningar som är särskilt lämpad för vinodling, Piano dei Daini, på en höjd mellan 600 och 750 meter.
Sofia Ponzini på Tenute Bosco gör sin “singel vineyard” Etna Rosso på Nerello Mascalese med en liten utblandning av Nerello Cappuccio(10%). Jag älskar Sofias sätt att låta druvan samspela med terroiren. Hennes viner har vulkanen närvarande men de har större kropp och en djupare komplexitet än andra Etna Rosso jag har provat. Valet av Tenute Bosco som min första producent från vulkanen blev därför väldigt enkelt.
Källa Importören Vinonista hemsida.
  
Alla druvorna kommer från hennes vingård Vigne Curve i contrada Piano dei Daini. Druvorna växer i vulkanisk jord på en genomsnittlig höjd om 600 meter över havet. Druvorna handplockas och selekteras noggrant. Jäsning sker i ståltankar i 15 dagar och malolaktisk jäsning i tonneaux. Därefter lagras vinet 12 månader på 700-liters ekfat.

Färgen går i en ljus rubinröd nyans, som är helt transparent. Det riktigt glimrar och gnistar från glaset.

Doften domineras av röda bär, men med ett stort inslag av nygrusad sommarväg och makadam. I mindre omfattning noterar vi rosor, örter, lite kryddor och någon försiktig rökighet.

I munnen återkommer de röda bären i form av syrliga körsbär, tranbär, aningens hallon, nypon och lingon. Precis som i doften finns här också örter, kryddor  och aningens rosor. De steniga mineralerna finns även i smaken, men rejält nedtonade mot hur de kändes i doften. Syran är rejäl liksom de småbitande tanninerna. Eftersmaken är kortare än vad jag vanligtvis finner i Etna Rosso-viner. Här får vi lite bittra körsbärskärnor, en rökighet som för mig är vulkanmineraler.
Betyg 3+
Priset på SB är 279 kr. 
Ett helt OK vin, men jag går inte riktigt igång på det. Priset kanske är något högt och det når inte mina favoriter av Etna Rossoviner som Girolamo Russo, Terre Nere, Calabretta, Frank Cornelissen m fl. Det blir inget återköp. 



 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar