söndag 16 september 2012

Amarone och vinerna från Valpolicella av Thomas Ilkjaer

Jag har under de senaste veckorna läst "Amarone och vinerna från Valpolicella".
Den här boken kom ut för något år sedan i Danmark. Nu har den kommit i svensk översättning (Lena Ilkjaer). Förlaget är Lind&CO. Jag köpte mitt exemplar på Bokus för 138 kr.



Det blev några timmars trevlig läsning. Boken är verkligen grundläggande och skriven på ett lättläst och intressant sätt.
Det hela börjar som sig bör med en historisk utblick: från Recioto till Amarone.
Det följer sedan en genomgång av det geografiska läget, klimatförhållandet och de olika förutsättningar som jordmånen ger.
Valpolicellas indelning i olika delområden med kartor och var de mest kända producenterna håller till tror jag många kommer att uppskatta, särskilt de som tänkt bila runt i området.

Corvina
Lite matnyttigt om valpolicellas druvor finns med i boken. Bilderna i boken är inte direkt flashiga, men däremot kompletterar dom texten på ett förtjänstfullt sätt.

Tonvikten i boken ligger så klart på amarone. Allt från odlandet, skördandet, torkningen och slutligen själva amroneframställningen. Olika amaronestilar behandlas på ett översiktligt sätt. Här saknar jag konkreta exempel. Det finns också en kortfattad, kanske för alltför kortfattad, genomgång av årgångarna på 2000-talet.
Vi hittar också en översikt om de övriga Valpolicellavinerna: recioto, ripasso och valpolicella.

Kapitlet om amarone och mat tycker jag är intressant och tar lite död på myten att amarone bara kan drickas med en bit parmesan som tilltugg.

Bokens sista hundra sidor är en genomgång av olika producenter. 53 st i Classicoområdet och dryga 20 utanför Valpolicella Classico. Naturligtvis är det många små producenter som inte kommit med. En del är mer utförligt beskrivna än andra, men allt är gjort på ett personligt sätt. Till varje producent finns en internetadress så den vetgirige kan forska vidare.

Min uppfattning är att den här boken har något att ge alla amaroneälskare, såväl nyförälskade som de som haft en långvarig relation till detta gudomliga vin. 138 kr för den här boken måste betraktas som ett fynd.


Lite längre fram i höst så kommer Henrik Ungerth med sin nya bok "Amarone-Mina Favoriter".
I väntan på den så läser jag boken "Vinet och miljön. Ekologiskt, biodynamiskt och naturligt" av Britt och Per Karlsson.
Jag återkommer senare i höst med mina tankar som den boken väcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar