lördag 20 juni 2015

Två av Brunellis doldisar. Corte Carianum vs Ferve

Läsare av den här bloggen vet att en av mina favoritproducenter i Valpolicella är Brunelli Wine.
Deras två toppamarone överträffar det mesta inte bara i amaroneväg utan i vinväg överhuvudtaget.
Du kan läsa om mitt besök här med Club Amarone tidigare i våras.
Vi beställde så klart en hel del och dessa flaskor går vi och väntar på, men två viner fick vi hem på annat sätt.

Corte Cariano är ett vin jag upptäckte förra sommaren. Nu testar vi såväl årgång 2011 som 2012.

Vinet består till 100% av Corvinadruvor som vuxit på deras vingårdar i San Pietro in Cariano och i Pedemonte. Druvorna får torka i ca 30 dagar. Skalkontakt de tio första dagarna av vinifieringen. Vinet får ligga till sig i ca ett år på 30 hl stora ekfat och därefter ytterligare fyra månader på flaska innan det släpps ut på marknaden.


Vi börjar med att testa årgång 2011.
I doften finns det mörk frukt: körsbär, lite sv vinbär och björnbär. En lätt kryddighet från faten noterar vi också.
I gommen är det mjukt och runt. Syran ger friskhet och tanninerna är välbehagligt avrundade. Massor av mörka körsbär, en del örter och varsamma inslag av fat.
Fortfarande friskt, men inte samma friskhet som förra året. Eftersmaken är hyfsat lång och den mörka frukten dominerar.
Betyg 3+
9 euro kostar vinet.
Påminner så klart mycket om 2011:an, kanske något friskare i framtoningen. Även denna årgång upplevs rund och mjuk, även om tanninerna känns något mer distinkta. Samma härliga mörka frukt, kryddor/örter och trivsamma fatinslag.
Vi gillar det här skarpt.
Betyg 3++

Det här är Brunellis billigaste vin.
Det ingår i deras allra senast projekt att utifrån Valpolicellas huvuddruva Corvina skapa ett vin med moderat alkoholhalt, fruktigt, prisvärt och tänkt att användas till den vardagliga maten.

Priset är 5 euro. Jag fick med mig en flaska hem förra året och jag gillade vad jag drack.
I år fyllde jag på med ett par flaskor.
Det är alltid lika intressant att se vad en vinmakare med ambitioner gör med sina billigaste viner. Det är bara att konstatera att Brunelli är noga med varje vin dom gör. Återigen kan jag sätta ett stort plustecken för det här friska, lättdruckna och trevliga vinet.
Druvan är Corvina till 100%, dessa kommer från den egna vingården i San Pietro in Cariano. Druvorna får jäsa tillsammans med skalen i ca sju dagar. Vinet får sedan vila upp sig i ett par månader på stålfat innan det buteljeras.
Det blir ett vin som känns rent på något sätt och med en härlig frisk, syrlig körbärssmak, lite röda vinbär och aningens björnbär.
Alkoholhalten landar på 12 procent. Lättsamma taniner. Väldigt lättdrucket, fast med en egen charm och karaktär.

Jag gillar det här.
Priset 5 euro är ju inget annat än ett veritabelt fynd!
Jag noterar igen att mina smakpreferenser när det gäller Valpolicellaviner går åt antingen de här lätta, lite syrliga vinerna eller till de mer karismatiska Amaronevinerna.

Betyg 3++

2 kommentarer:

  1. Så kul att följa dig och läsa om alla viner! Vi kom precis hem från vår italienresa. Det jag undrar över hur går det till att beställa hem viner, alkoholskatten bl a?
    Mvh
    Camilla Rickstrand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar bloggen.
      Du får beställa vinet av producenten och ordna med transport hem till Sverige. Vissa producenter hjälper till med detta bl a Brunelli. Förra årets prislista visar att 6 fl kostar 39 euro i transport. Sedan ytterligare 10 euro per 6 flaskor.
      Alkoholskatten får du fixa själv.
      1 Fyll i SKV5386 och räkna ut skatten. Skicka blanketten till SKV
      i Ludvika
      2 Betala skatten till PG 950671-8
      3 Du får svar från Skatteverket med blankett att fylla i då vinet
      nått Sverige

      Inte så jättesvårt, men lite administration.

      Bästa hälsningar
      Jan-Christer

      Radera