måndag 23 november 2015

2006 Amarone Rosson

Jag drack den här amaronen i version 2006 för dryga tre år sedan. Oh, vad jag gillade den. Vad jag skrev hittar du här. Kanske var det dom höga förväntningarna, men när jag för ett år sedan drack årgång 2007 upplevde jag den som en besvikelse. Det kan du läsa om här. Nu har priset nästan halverats så att i beställningssortimentet kostar den numera 189 kr.
Årgång 2008 lär vara på ingång.

Den här amaronen görs av den lilla producenten  Terre di Pietra med verksamhet i Negrardalen. Druvblandningen är 40% Corvina, 30% Corvinone, 15% Rondinella, 10% Teroldego och 5% Oseleta. Druvorna kommer från vingården Cavreghe in Torbe, som ligger på en höjd av 400 m över havet. Druvorna får torka mellan 100 och 120 dagar, Jäsningen sker på ståltankar och sedan får vinet ligga i ca fyra år på stora ekfat och ett år på flaska innan det släpps ut på marknaden.

Det är en klassisk amaronedoft vi möts av. Det finns en stor portion mörka körsbär, lite torkad frukt, aningens örter och lite lätta toner av fat..

Smaken går mycket i samma stil: söta mörka körsbär, torkad frukt(russin, fikon), katrinplommon och en lite örter. En bra syrsa som ger vinet nödvändig friskhet. Mjuka, lätta tanniner.
Lång eftersmak och i den finns det en del fat, ännu mer mörka bär och torkad frukt. På slutet lite mörk choklad.

Detta är helt enkelt en förbaskat god amarone. Precis som vi minns den för tre år sedan. Lite begynnande mognadstoner har börjat smyga sig fram. Känslan är att den nog kommer att hålla sig så här bra i ett par år till, så det är ingen brådska för den som har flaskor kvar.

Den stora skillnaden mellan årgångarna 2006 och 2007 förvånar mig fortfarande. Kanske dags att stämma av även 07:an? När den nya årgången 2008 kommer så måste den ju inhandlas för att se vart 08:orna tagit vägen.

Betyg 4+



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar