måndag 30 november 2015

BringYourOwnBottle en träff med Göteboirgs avdelning av FineWines

I förra veckan träffades 10 glada, vinälskande människor från forumet Fine Wines Göteborgs avdelning  på Göteborgs Vinkällare.
Var och en hade med sig en flaska. Alla vinerna serverades blint
Det blev tre flighter med vin.

Flight 1. Mousserat.
Två champagner och en Crémant de Bourgogne. Alla tre var riktigt goda och trevliga.
Vive-la-Joie är ett mousserat vin gjort på druvorna Chardonnay och Pinot Noir. Gansk champagnelik och kan nog lura dom flesta. Priset 199 kr på SB känns ju bra. Betyg 4-
Henriot är en NV gjord på endast Chardonnay som legat ett flertal år i källaren hos den som hade med sig flaskan, vilket visar att även NV-champagner utvecklas med åren. Detta var min favorit knappt före vin tre. Initialt lite bröd sedan äpplen, citrus och en försiktig touch av honung. Lite begynnande mognadstoner. Betyg 4
En trevlig Pol Roger från 1999. En liten försiktig framtoning. Här finns en del gul frukt liksom tropisk frukt och med ett avslut som får mig att tänka på grapefrukt. Betyg 4

Flight 2
Tre röda viner från Spanien, Libanon och Italien.
1999 Rioja Reserva, Marques de Riscal.
Den senaste årgången (2011) av detta vin testade jag för någon vecka sedan. Du kan läsa om detta här. Nu en tolv år yngre och det märks. Klara mognadstoner, men som som tur är är syran på tårna och ger vinet en nödvändig friskhet. Dill och vanilj i överkant, men också en trevlig mörk frukt, läder och lite jord. Fjäderlätta tanniner. Betyg 3

2008 Chateau Musar
Min favorit i den här flighten. Jag gillade verkligen det här vinet. Det var länge sedan jag drack en Ch Musar. Borde nog ha några flaskor hemma. En verkligt god bärblandning främst körsbär men även björnbär och blåbär. Här finns också lite skogssvamp, läder och kaffe. Ordentligt med tanniner utan att det blir för ansträngande. Betyg 4

2007 Villa Giustinian från Castello di Roncade
Ett för mig helt nytt vin. Producenten håller till några mil nordost om Venedig. Det här vinet är en s k Bordeauxblend d v s gjort på druvorna Cabernet Sauvignon (40%), Merlot (30%), Cabernet Franc (20%) och Malbec (10%).
Massor av mörk frukt, läder, kryddor, örter och lite lakrits i avslutet. Rejäla tanniner som hugger i gommen. Det här vinet fullkomligt ropar efter mat med gräddig sås. Betyg 4-

Flight 3
Sista omgången innehöll fyra viner. Sydafrika, Italien, Californien och Frankrike. Minst sagt en varierande kost.
2009 Hanneli R, La Motte.
En Rhoneblandning med Syrah (53%), Grenache (25%), samt lika delar Carignan, Cinsault och Merlot. Tre år på stora ekfat. Det görs knappt 4 000 flaskor.
Trots sina sex år känns vinet väldigt ungt. Här finns en härlig mörk frukt, en del örter/kryddor och lite rökta charkuterier. Ordentligt med tanniner. Aningens lakrits i eftersmaken. Gott. Betyg 4.

2010 Amarone Ca Bianca, Begali
Det här var mitt bidrag. Det var väl ingen som var överraskad att Vintankar hade med sig en Amarone. Jag skrev om det här vinet för dryga två månader sedan och det omdömet ligger fast. Du kan läsa det här. Betyg 4+

2012 Syrah, Alondra de los Prados Vineyard,, Margerum
Ett vin gjort enbart druvan Syrah. Färgen är anmärkningsvärd ljus. Tror aldrig jag sett en så här ljusröd Syrah. Druvorna kommer från en liten gård i Santa Ynez Valley (några mil norr om Santa Barbara). Ett mycket slankt vin i ett drickvänligt skick. En sval och frisk framtoning. Här finns en underbar frukt av det lite ljusare slaget och finmalda kryddor. (Jag gissade på en PN). Gott om mineraler. Det här är lättdrucket. Inget jag stoppar i källaren för att spara, vilket känns onödigt när det är så här förbaskat gott just nu. Betyg 4+

2011 Les Michelons, Moulin à Vent, Jules Desjourneys.
Ett vin från Beaujolais och druvan är så klart Gamay till 100%.
Underbara körsbär liksom plommon och aningens svarta vinbär. En hel del kryddor. En ordentlig syra och gott om tanniner. De sista är ordentligt på hugget. Känns lite omoget idag och behöver nog några år på sig för att komma till sin rätt. Betyg 3+

Jag hade tagit med mig ett bonusvin som eftersläckare. Det vete katten om detta ändå inte var kvällens höjdare. Eget beröm luktar kanske lite illa, men riktigt gott var det. Pepparkakor och stilton samt lite port av den här klassen, så kan vi dansa in julen. Betyg 5-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar