söndag 7 maj 2017

2007 Amarone Le Ragose

Champions League har nu nått första semifinalmatcherna. Juventus mötte Monaco i onsdags. Vintankar drog korken ur ännu en Amarone från 2007.

Le Ragose är en av mina riktiga favoritproducenter. Så bra att dom platsar på min egna Tio favoriter.
Det här är deras "basamarone", vilken jag hyllat ett flertal årgångar av bl a 2002200320042005 och 2006. Dom gör ju också ytterligare två andra amarone, vilka man skulle kunna ge epitetet prestigeamarone Caloetto 2007 och Marta Galli 2004.
Druvmixen är den samma för samtliga Amarone dvs 50% Corvina, 20%Corvinone, 20% Rondinella och 10% av blandade druvor. Det som skiljer dom åt är växtplatsen, druvselekteringen, torkningstid samt tid på ekfat.


Det har gått ett år sedan jag senast drack en 07:a, då tyckte jag den inte var riktigt färdig utan skulle behöva lite tid på sig för att blomma ut. Redan nu kan jag säga att det året som gått har gjort gott. Nu får vi samma känsla som vi fått med tidigare årgångar. Det här är helt enkelt "görgott".

Le Ragoses Amarone tillhör inte de där yppiga fruktbomberna som man kan stöta på. Le Ragose har prioriterat elegans för kraft. Harmoni och balans före yppighet.

I doften hittar vi mörk frukt, läder, en del örter och kakao samt ett försiktigt inslag av torkad frukt.

I munnen känns den här amaronen lite slankare och något stramare än vad många andra amarone gör. Helt enkelt "Le Ragose-way". De söta, mörka körsbären finns i centrum tillsammans med björnbär, blåa plommon, örter och kakao. En förträfflig syra som ger friskhet och med tanniner som visar med tydlighet att de finns. Naturligtvis är tanninerna rejält avrundade och mjuka, men bjuder på ett behagfullt motstånd. En mycket lång eftersmak där de mörka bären återkommer fast nu tillsammans med lite torkad frukt ( dadlar, fikon, katrinplommon och något enstaka russin), mörk choklad och krossade körsbärskärnor.

Stor drickglädje för en amaroneälskare. Hustrun och jag delade på den här halvflaskan. Tillsammans med lite hårdost så räckte den faktiskt en hel fotbollsmatch.
Betyg 4+
Våra halvflaskor är köpta i Danmark av Carlo Merolli för 165 DKK.
På "Bolaget" i Sverige kostar helflaskan 555 kr och då är det årgång 2006.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar