fredag 17 januari 2020

2015 Mandelpfad Riesling GG, Weingut Knipser

I september 2016 besökte jag Pfalz tillsammans med några andra västsvenskar och en liten svensk vinimportör. En av de vinproducenter vi besökte var Weingut Knipser. Vi provade ett flertal av deras viner och besöket resulterade i detta blogginlägg.

Vi provade då det här vinet, som tappats på flaska tre månader tidigare. Trots sin ungdom gjorde det ett stort intryck på mig och jag var då ganska säker att med några år på rygg skulle det bli ett riktigt bra vin. Det har gått tre år och hög tid för en avstämning.
Tänk vad rätt en kan ha ibland. Det här är sjukt gott. Ungdomligheten har börjat få en antydan till mognad. Smakerna har utvecklats och djupnat. Syran skänker fortfarande vinet en härlig friskhet och  är samtidigt i en perfekt balans med frukten.
I doften hittar vi en fin samling gula stenfrukter liksom några tropiska frukter. Här finns också doften av nygrusad trädgårdsgång, lite skolkrita, mandlar och nyutslagen kaprifol.
I munnen är det persika, aprikoser, nektariner, någon päronskiva, aningens lime och ananas som vi omedelbart kan ta till oss. Mandelbiskvier, lite honung och fläderblommor noteras också samt någon diskret citruston. Efterhand tillkommer mineraler i form av sten, skolkrita och i avslutet har dom fått en viss sälta.

Ja vi går verkligen igång på den här Rieslingen. En av de bättre vi druckit.

Betyg 4+
Jag borde så klart köpt fler flaskor, men ytterligare en vilar i källaren. Den kommer det vara svårt att inte dra korken ur under 2020.

Jag köpte den här flaskan på plats och betalde då 27 euro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar