torsdag 27 maj 2021

Champagne och Amarone. 2008 Gaudriller Cuvée Prestige och 2010 Amarone Riserva Campo Inferi från Brunelli.

Tidigare i veckan passerade jag den där dagen då det senaste året kan summeras och läggas till handlingarna. Det har blivit en ganska lång rad av sådana år. Vädrets makter var inte direkt på min sida denna kyliga och tämligen blöta majdag. Precis som så många andra dagar den här våren.

11-kaffe med bror och svägerska. Hustrun hade gjort en Pavlova med rabarberkräm spetsad med lite kardemumma, som gjorde den dagens elvakaffe lite lyxigare än vanligt. Iförd fleecetröja och dunväst och med infravärmen påslagen gick det alldeles utmärkta att inta detta på altanen.

2008 Gaudriller.
Av väderbeskrivningen ovan förstår ni att dagens Champagne fram emot kvällningen fick intas inomhus. Även detta med broder och svägerska.
Den här champagnen upptäckte jag förra sommaren då vi köpte ett paket om tre flaskor från året 2008, som importören VinTillMat lanserade i maj med priset 1416 kr. Alla tre flaskorna imponerade på oss, men mest förtjust blev vi i Gaudriller. Vi gjorde en tilläggsbeställning på endast Gaudriller. Best nr 76247 och 496 kr är priset. Det verkar fortfarande finnas kvar flaskor.


Den är precis lika fantastisk idag som vi minns den. Du som vill veta lite mer om producenten och drycken hänvisar jag till blogginlägget från förra sommaren. Mitt sammanfattande omdöme ser du nedan:
Den här champagnen är inne i en alldeles underbar drickfas just nu. Just den där fasen där det finns tydliga mognadstoner med lite bokna äpplen, en viss rondör och samtidigt en alldeles underbar friskhet. Syran är ju där och skapar friskhet samtidigt är den lite avrundad så att en skön mjukhetskänsla infinner sig. De smått bokna äpplena är med oss hela tiden, men kompletteras med röda bär läs smultron, hallon, jordgubbar och tranbär. Röd citrus (mandariner, blodapelsin), någon nötighet, lite skolkrita, mariekex, brioche och någon gul stenfrukt. I avslutet fås först en liten dos honung för att sluta med en mogen blodgrape.


2010 Amarone Riserva Campo Inferi.
Brunellis båda Riservor Titari och Inferi håller jag som bland det bästa som går att dricka i amaroneväg. Ni som läser bloggen vet att Titari är nummer ett för mig, men inte långt efter har vi Inferi. Jag har provat ett flertal årgångar av Inferi och blir varje gång lika hänförd. Klicka på resp årtal så får du mina tankar om just den årgången: 2000 och 2009, 2010, 2011 och 2012Vad jag tyckte om 2013 kan du läsa på Club Amarones hemsida. Årgång 2015 finns i källaren, men är ännu inte testad.


Ikväll blir det alltså årgång 2010 av Campo Inferi. Det är min sista flaska av den årgången. Erfarenheten har lärt mig att Inferi brukar var helt på topp när den är runt 9-11 år. Och kvällens flaska har nog aldrig varit bättre. Helt makalöst bra är den. Frågan är om jag druckit en bättre Campo Inferi.

Du som vill veta mer om Campo Inferi och historien bakom den liksom druvsammansättning mm hittar detta här.

Jag ger vinet en timma i glasen innan vi börjar njuta av det, som sällskap har vinet fått en bit parmesan. Vi möts omgående av en magisk doft, där en stor och ganska så intensiv arom av mörka bär, örter, kakao och lite torkad frukt spelar huvudrollerna. Det blir en lång sniff mellan varje liten klunk.                       I gommen är det mörka, lite söta körsbär som tillsammans med mogna björnbär och blåa plommon dominerar. Lite örter och kryddor, några torkade frukter typ dadlar, fikon och aningens katrinplommon förhöjer intrycken. Trevlig syra och små nätta tanniner bjuder ett försiktigt motstånd. Eftersmaken är smått magisk. De söta mörka körsbären återkommer, lite kryddor och en komplex bitterhet bestående av mörk choklad, några droppar espresso och körsbärskärnor kompletterar. Det här är en dröm för oss amaroneälskare.
Betyg 5







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar