söndag 2 februari 2014

Eugenio Rosi. Esegesi

Vid mitt senaste besök hos Cibi e Vini i Köpenhamn hade jag tänkt fylla på förrådet av Eugenio Rosis Cabernet Franc, som jag hyllade här. Nu visade det sig att det var tillfälligt slut, men på hyllorna hittade jag ett annat vin från Eugenio Rosi, som jag inte testat. Esegesi. Det fick bli en flaska.
Två andra som skrivit om det här vinet är Billigt Vin och Italienska Viner.

2008 Esegesi
Producent är Eugenio Rosi.
Vinet är en blandning på druvorna Cabernet Sauvignon och Merlot. Vi har alltså en bordeauxblandning och får så klart också ett vin med klara bordeauxliknande drag.

Trots att det gått sex år så har vinet en ungdomlig fräschet som vilar över det under de två dagar som vi testar vinet.


Färgen är tät och mörkt rubinröd med en del mörkblå-lila stråk.







Direkt efter upphällningen möts vi av en försiktig och diskret doft. Allteftersom som tiden går tilltar doften. Mörka bär med inslag av svarta vinbär kan vi tidigt urskilja. Efterhand lite blåa plommon, blyertspenna, cigarrlåda, läder och en liten svag jordkällarton. Trevligt att dofta på.

I munnen nås vi av ett bussigt och generöst vin med en fin mix av i huvudsakligen mörka bär och där de svarta vinbären är de som är lättast att urskilja. Lite fina örter, aningens cederträ och en subtil ton av mineraler. Vinet har en friskhet som bärs fram av en fin syra, som får oss tänka på lite syrligare körsbär. Tanniner finns det en hel del av, dock är de väluppfostrade och beter sig civiliserat, vilket gör att vinet är underbart till maten och fullt njutbart på egen hand. Det finns en värme i vinet, samtidigt som vi i syran kan känna hur alpvinden svept ner mot kullarna runt Rovereto (Trentino).
Ett välbalanserat och harmoniskt vin som har många goda år framför sig.

Betyg 4

Jag har nu druckit tre av Eugenio Rosis viner. I mitt tycke är Cabernet Francvinet det klart bästa, men det är också det dyraste. Alla vinerna är köpta i Köpenhamn hos Cibi e Vini.

7 Otto Nove d v s Cabernet Francvinet pris 285 DKK. Mitt betyg 4+
2010 Poiema 100% Marzemino som kostar 169 DKK. Mitt betyg 4
2008 Esegesi. En blandning på Cabernet Sauvignon/Merlot med ett pris på 169 DKK. Mitt betyg 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar