måndag 24 februari 2014

Fredagsmys och lite champagne

Dags för lite fredagsmys. Vi köper räkor, rökt lax och några havskräftor av Martins Fisk i Frillesås. Konsumbutiken får bidra med Creme Fraiche och ett par bakpotatisar. Ur källaren plockar vi upp en enkel standardchampagne.

2005 Brut Millésimé, Palmer & Co.
Producent är Palmer&Co. Idag ett stort kooperativ med fler hundra odlare och tillsammans äger de 450 ha vinodlingar. Ursprungligen startades vinfirman av sju odlare 1947.
På Palmer & Co består odlingarna av druvorna chardonnay 50%, pinot noir 40% och pinot meunier 10%.
Den exakta mixen varierar från årgång till årgång. Till en Millésimé används bara druvor från Grand Cru och Premier Cru lägen i Montagne de Reims. Jag antar att druvmixen är ungefär den som finns bland kooperativets odlingar.

Vi drack en flaska av den här årgången för dryga året sedan. Det utföll till stor belåtenhet och du hittar våra noteringar här.
För snart tre år sedan var det årgång 2000 vi drack, även den var vi mycket nöjda med. Vi testade årgång 2002 här.

Detta är en av de billigaste (271 kr) årgångschampagnerna i Bolagets sortiment. Den är dessutom tillgänglig i väldigt många av SB:s butiker landet runt.

En vacker gyllengul färg strålar från våra glas. Massor av bubblor vandrar från glasets botten upp mot ytan.

Jag tycker det har hänt en del under det år som gått sedan jag senast drack den. Den känns fortfarande frisk och fräsch, men det har börjat infinna sig vissa mognadsdrag.

Det doftar av mogna gula äpplen, en hel del rostat bröd, biskvier, lite citrus och en del mineraler. Doften av nötter eller mandlar är något mer markant idag.


Det här är tusan så gott och lättdrucket.
I munnen får vi en champagne med en frisk syra som gör att vi tänker äpplen och citrus samtidigt känns den rund och mjuk. Här finns en del tropiska frukter och gott om mineraler. Eftersmaken är hyggligt lång och där återkommer mandelbiskvierna som vi kände i doften.
Vi tycker att det här en av de bättre champagnerna under tre hundra kronor. Den levererar år efter år och känns pålitlig på det sättet.

Nu är det årgång 2008 som finns på "Bolaget". Vi har inte testat den, men det har Svenssonsmakaren gjort och det låter ju helt OK. Vi får fylla på med  2008:or!

Betyg 4

2 kommentarer:

  1. Jag provade en av mina för ett par veckor sedan och jag tyckte att den smakade lite jäst. Det var en 05:a

    SvaraRadera
  2. Det fanns ett inslag som var lite annorlunda. Jag tyckte det mer påminde om mandelbeskvier möjligen nybakt bröd. Både hustrun och jag upplevde det här inslaget trevligt kanske lite pikant. Men lite jäst låter ju inte trevligt.

    SvaraRadera