tisdag 20 december 2016

Stjärnornas tröst och Barrique-besök

I torsdags besökte vi Stadsteatern i Göteborg. Vi såg föreställningen "Stjärnornas Tröst". En föreställning som försatte mig i ett kontemplativt tillstånd. Ett antal av Karin Boyes dikter har tonsatts av Fredrik Jonsson. Fantastiska musiker och Daniel Lemmas ytterst behagliga röst. Därtill ett fint och gripande skådespel mellan Marie Delleskog och Mia Eriksson.
Den ensam är värd en resa till Göteborg.

Vi besökte Barrique för att äta en bit mat, ta ett glas vin och diskutera teaterupplevelsen.

Vi startade upp kvällen med lite Cava. Mycket torr, frisk, full av karaktär och ändå tillgänglig. En riktigt bra Cava, som är gjord på Xarel.lo(55%), Macabeu( 30%) och Parellada(15%). Dryga 40 månader på sin jästfällning.
Här finns lite brioche, gul/röda äpplen med en viss mognad, lite steniga mineraler och gula stenfrukter.
I avslutet aningens honung.
Den här dricker jag gärna igen. Riktigt god!

Jag hade ätit en rejäl lunch och ville endast ha något lätt. Jag valde deras 6 Wapas, vilket betyder sex små rätter av mycket hög kvalitet.
Det är inte ovanligt att det blir det här valet från min sida. Precis lagom mycket mat och något så in i bänken gott. Hummersoppan och Tartarbiffen toppar som vanligt, men inte långt efter följer den perfekt tillredda pilgrimsmusslan och löjrommen.
Kvällen avslutades för min del med ett glas från Priorat. Från en producent jag tidigare inte smakat något av:
2010 Berta Franquet
Producenten Celler Sabaté Franquet är ett litet familjeföretag. Dom gör runt 14 000 flaskor av det här vinet. Verksamheten ligger i den gamla byn Torroja
Vinet är gjort på druvorna Carignan(40%), Garnacha(30%) och Cabernet Sauvignon(30%).
Det har fått tillbringa runt åtta månader på amerikanska ekfat.
Här finns en trevlig doft av varm mörk frukt, örter/kryddor, läder samt lite kakao och espresso.

I munnen återkommer den solvarma, mörka frukten med björnbär och svarta vinbär som främsta signum, men bakom dessa bär finns ett friskare inslag av jordgubbar. Vi noterar ett kryddigt och örtigt inslag. En trevlig alert syra ger vinet en bra friskhet. Tanninerna finns där, men är inte särskilt påträngande utan bara lite smånafsande i gommen.
Tillsammans med syran får vinet en rejäl och bra ryggrad. Eftersmaken något längre än medel, där återkommer den mörka frukten i ett litet pepprigare tillstånd, men också förstärkt med lakrits, mörk choklad och unset vanilj.

Riktigt gott. Det här dricker jag gärna fler gånger. Vinet finns i beställningssortimentet för 229 kr. Måste testas ordentligt!!

Betyg 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar