torsdag 10 oktober 2013

Valtellina Superiore från Arpepe

För snart 14 dagar sedan läste jag Italienska Viners hyllning till det här vinet. Vår erfarenhet av Valtellina- viner är starkt begränsad, men de vi druckit har vi gillat. Det kan du läsa om här och här. Vi blev naturligtvis sugna på att testa, men vi har ju Köpenhamn en bit ifrån oss. Det slår mig då att när hustrun och jag gjorde en minisafari i april, så hämtade vi upp några förbeställda viner hos Terroiristen och precis innan jag ska betala så bad jag Stefan Jensen lägga till en drickvärd flaska. Jag får frågan "Vad tycker du om Valtellina?"
Vi svarar att det prövar vi gärna. Det visar sig vara precis det vinet som Italienska Viner skrev om.

2006 Sassella Stella Retica
Valtellina ligger som en sista utpost mot Schweiz inte långt från Comosjön. I Valtellina är det nästan uteslutande Nebbiolo som gäller. Här kallas den Chiavennasca. 
Du som vill läsa mer om pruducenten ARPEPE klickar bara på länken.
Vinet är gjort på Chiavennasca till 100%. Det har till en början legat på rostfria ståltankar för att sedan ha uppfostrats i två år på tunnor av ek (50 hl) och slutligen sex månader på flaska.






Det doftar av röda bär, såväl ljusröda körsbär som jordgubbar samt aningens tranbär. En liten försiktig doft av rosor finns där i bakgrunden. Väldigt inbjudande!
Smaken är småelegant, slank och med en viss stramhet. De röda bären återkommer i en härlig kompott. De kompletteras med lite örter, en hel del mineraler och det vilar en blommig touch över det hela. Väldigt friskt och det tack vare den pigga syran. Gott om tanniner och dessa är ytterst medgörliga, vilket gör att vinet är perfekt till mat men också enastående på egen hand. Kanske är det på egen hand, där smakerna får spela ut hela sitt register som jag uppskattar mest.
Så in i bänken gott!!
Det här måste vi köpa mer av!
Vinet kostar 206 DKK hos WineWise.

Betyg 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar