lördag 19 oktober 2013

Säsongens första hummer och så lite champagne

I söndagseftermiddag ringde fiskaren V och ställde frågan: "Jag har två humrar över. Vill du ha?"
Vill ha betyder vill du köpa till det priset jag får vid fiskauktionen. "Det är klart jag vill ha" blev mitt entydiga svar.
Fram med hummergrytan. I med lite frysta dillkronor. Resultatet syns nedan.
Under tiden som humrarna får stå på altanen för att svalna i sitt spad (tar ett par timmar), så hinner jag ner i källaren för att plocka upp en halvflaska champagne.

2000 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois Billecart
Den här cuvéen skapades 1964 för att hedra minnet av husets grundare. Det är en blandning av Chardonnay från Grand Cru byar i Cote des Blancs och Pinot Noir från Montagne de Reims


Jag har skrivit om årgång 1998 här och om årgång 2000 har jag skrivit om här och  här.

Det doftar främst av gula äpplen och citrus. Väldigt frisk doft. Vi känner också en del mineraler, lite snäckskal och en liten ton av mariekex. Mycket angenämt.







Smaken är frisk, elegant och lite småkrispig. Oh, det är gott. Riktigt gott!
Munnen fylls av citrus, gula och röda äpplen Syran är krispig och elegant. Här finns en hel del mineraler som känns lite kritiga. Eftersmaken är lång med en brödig touch och en liten nötig touch.

Betyg 4+

Vår halvflaska kostade 299 kr när vi köpte den på "Bolaget". Helflaskan kostade då 749 kr. En minst sagt lite konstig prissättning. Går man in på "Bolagets" hemsida idag så ser man att det finns ett flertal varianter av Billecart-Salmons champagner.
Cuvée Nicolas Francois finns nu endast i årgång 1998. Halvflaskan kostar 399 kr och helflaskan 899 kr, fast den är anmäld som tillfälligt slut. Det känns som att man ska nog in och kolla priserna på den här champagnen med jämna mellanrum för här kan man nog fynda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar